Men VARFÖR ska de stoppas?

Juniper försöker lura korkade internetoperatörer att köpa saker de inte behöver, genom att säga att deras senaste burk kan ”stoppa pirater”. Jenny Stadigs på IDG citerar glatt, där enda problemet är att den inte är laglig. Folk är så himla kinkiga med att kunna låta sin privata kommunikation förbli privat, som om inte staten skulle ha rätt att se och höra allting folk säger. Sicket trams.

Bortsett då från att den även kommer stoppa fullt ”laglig” bittorrent-trafik, och knäckas lika snabbt som Telenors idiot-DRM häromdagen, är det ju den allra viktigaste aspekten som saknas från artikeln.

Varför, vid min Gud, VARFÖR är det så viktigt att spendera miljoner, som dessutom betalas av kunderna själva, för att ”stoppa pirater”? Att mediabolagen hatar internet och vill göra om det till kabel-tv där de själva är de enda som får skicka ut någon information är ju i det stora helt irrelevant. Att några musikproducenter eller filmare kanske blir arbetslösa för att de inte kan elementär ekonomi och inte kan sälja sina produkter skiter jag faktiskt i. Fullständigt. Frågan är ju vad det har för effekt på Sverige som nation, när det gäller utbildning, teknisk och ekonomisk utveckling, företagande, osv. En enstaka yrkesgrupp kan ju rimligen inte få stå i vägen för ett helt samhälle.

Och visst, om det skulle visa sig att all framtida programutveckling plötsligt blev onödig och mjukvarubranschen försvann och jag därmed blev arbetslös, så garanterar jag att jag inte skulle skrika om att stifta lagar om att folk skulle tvångsbeskattas för att stödja en död bransch. Då hade jag skolat om mig, och sökt som innehöll någon annan typ av problemlösning. Eller blivit kock, för mat är gott. Att införa mjukvarupatent i EU så att hela mjukvarubranschen istället skulle fly till Indien är en lite annan sak.

När jag bad om vettiga argument mot att stoppa fildelningen så var det faktiskt inte sådana här saker (Telenor och Juniper) som jag hade väntat mig, där man inte ens ställer frågan ”varför” utan går direkt på ”hur”.

Bästa operatörer: Jag kan komma och hålla en kurs i problemlösning åt er om ni vill. Ni kan få det för halva priset till vad de här idiotlådorna skulle kosta, så sparar ni dessutom en rejäl slant.

Andra bloggar om: , , , , , , .

2 kommentarer på “Men VARFÖR ska de stoppas?

Lämna en kommentar