Basic personligt

Daniels personliga blogg

Det handlar inte om att slåss

Varför är det så svårt att förstå att man inte tränar kampsport för att lära sig att slåss?

Som Fredrik skrev häromdagen så är det bästa att lära sig om man vill undvika att få stryk inte en kampsport, utan 400 meter häck.

Tydligen så deltar fångarna i ett program för att lära sig handskas med sina våldstendenser. Vad skulle kunna vara bättre för det än att lära sig en snygg och disciplinerad kampsport, där de samtidigt som de får slå och sparka så mycket de vill, lär sig kontroll av både kropp och själ? Efteråt lär de vara så trötta att de inte kommer orka bråka med någon, och då är ju liksom problemet löst.

Att sitta någonstans som har en chef som tycker att det är skillnad på ”kollektiv bestraffning” och ”information om att en fullt normal sysselsättning leder till avstängning av en lokal för samtliga” tycker jag mest skulle framkalla våldstendenser.

Länkar: DN

Andra bloggar , , , .

juni 25, 2008 - Posted by | idioti, träning

12 kommentarer »

  1. Jag tror faktiskt vi bör medge för oss själva att det går utmärkt att börja träna kampsport i syftet att lära sig slåss. Faktiskt har jag för mig att det finns forskning som visar att ungar som tränar kampsport är mer våldsamma i sin vardag, än ungar som inte gör det. Detta visar förstås inte att man blir mer våldsam av att träna kampsport, men är i alla fall ett indicium som talar mot motsatsen.

    Varken du eller jag vet huruvida den kampsportsträning det handlar om är ”snygg och disciplinerad”. Jag tycker mer det låter som ett gym som fångarna kan utnyttja på valfritt sätt.

    Kommentar av kontakt | juli 2, 2008 | Svara

    • Jag är fd huvudinstruktör inom taekwondo.
      det stämmer inte att ungarna går ut och slåss,vi utövar på tuneringar.
      Det finns ingen forskning som visar det pga jag forskar själv det har jag gjort så många år..
      FRÅGOR?????????????+

      Kommentar av Daniel | maj 13, 2009 | Svara

      • För det första instruerar du inte på Kumla… för det andra undrar jag hur din forskning går till?

        Kommentar av kontakt | maj 13, 2009 | Svara

  2. Nej, nej, nej…

    Har du verkligen tänkt igenom det här? Du utgår från dig själv, vilket är ett vanligt feltänk. DU tränar inte för att lära dig slåss utan för att uppnå andra sekundära mål (om jag ska ta dig på orden), men det betyder inte att andra inte gör det!

    Jag kan lätt säga att jag tränar för att lära mig slåss, no two ways about it. Att låtsas som något annat vore pinsamt.

    Ville jag ha kondition skulle jag kunna spela innebandy, och ville jag uppnå en högre medvetenhet skulle jag ägna mig åt meditation. Jag tränar kamp för att lära mig kamp, det är ju självklart (för mig iaf). Det betyder *inte* att jag tänker använda våld i brottsliga syften. Mitt syfte är att kunna använda våld på ett moraliskt riktigt sätt, för att rädda liv och hälsa, förhoppningsvis (!) också på ett juridiskt riktigt sätt. Andra sekundära effekter finns, och de är välkomna, men det är en bisak.

    Du tränar inte för att slåss bättre, och du sitter inte heller på Kumla. Kan det finnas ett samband….?

    De som sitter på Kumla är våldsbrottslingar. De är något helt annat än dig och mig. Att låta dem träna våld/närkamp/handgemäng eller kampsport som det så fint heter är riktigt, riktigt dåraktigt. Att lära sig närstrid med vapen är ju också avstressande och kräver disciplin, men det vore ju inte så smart att låta kumlafångarna träna med vapen, eller hur?

    Din referens till självförsvar är också talande. Vanliga människor tränar självförsvar för att det finns såna som hamnar på Kumla!

    Kommentar av Anino | september 17, 2008 | Svara

  3. Det beror helt på personen bestämmer sig för att hålla på med kampsport. För många personer kan hård träning och slag mot säckar göra personen mer avslappnad. Även om en stor del utav alla som börjar med kampsport börjar för att just lära sig slåss tror inte jag att kampsport i säg har en negativ effekt på individen. Idag är väldigt många medvetna om att det krävs hård träning för att få den perfekta kroppen och kampsporter kan hjälpa till med det.

    Flexibilitet, core, och andra muskler används konstant.
    Många kampsports klubbar har även policies som säger att fighter utanför rinken inte är tillåtna.

    Att kunna försvara sig är något folk tycker är viktigt med. I dagens samhälle pågår det så mycket skit på gatorna och att kunna försvara sig kan vara bra.

    /Sebastian

    Kommentar av Sebastian | mars 20, 2009 | Svara

  4. hm, rätta mig nu om jag har fel, men är det inte så att oavsett vad ursyftet är så blir man oundvikligen bättre på att slåss? och då är det kanske smartare om de som gillar att slåss fortsätter att vara kassa på det?

    Kommentar av SvavaValkyrie | juni 12, 2010 | Svara

    • Ja, bättre på att slåss blir man ju. Men gillar man att slåss så ”övar” man ju på det, och lär inte vara kass speciellt länge. Antar jag. Det är ju ändå inte de klena utan någon motorik som gillar att slåss.

      Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 12, 2010 | Svara

  5. är du månne lite inne på att genom att kampa växer ens inre klokhet så att slagskämparglöden falnar?

    Kommentar av SvavaValkyrie | juni 12, 2010 | Svara

    • Ja, eller att man genom att träna kampsport effektivt blir av med stress och aggressioner som gör att man vill slå på mest vad som helst.

      Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 13, 2010 | Svara

  6. Sålunda: har du rätt slutar slagskämparna slåss & förvandlas till ferdinander – har du fel slåss de med bättre taktik. Borde gå att ställa upp en probabilitetskalkyl…

    Kommentar av SvavaValkyrie | juni 13, 2010 | Svara

    • Jag är man, så det är klart jag har rätt. Förstår inte problemet. 🙂

      Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 13, 2010 | Svara

  7. ah, glömde det! 😀

    Kommentar av SvavaValkyrie | juni 13, 2010 | Svara


Kommentera

