Träffar

Ingen som har något intresse av upphovsrätt, yttrandefrihet och rätten till privat kommunikation kan ha missat att Piratpartiet hade anordnat en demonstration vid Medborgarplatsen igår. Som utlovat var jag på plats, och fick lite bilder på både demonstrationen som helhet och en massa bloggare som huserar i min RSS-läsare.

Visst håller jag med Cynism-Andreas om att man emellanåt undrade vem talarna vände sig till, men det är nog inte mer komplicerat än att det hjälper oss att se att vi inte är ensamna, och att lära oss att vässa argumenten. Sakta men säkert är det fler som förstår problemen, och hjälper till att göra motstånd. De flesta av de som sitter i lunchrummet samtidigt som mig har börjat förstå vad det handlar om. Tillsammans fick vi Anna Troberg på bättre tankar (vilket var superkul att prata med henne själv om), och den ena boken efter den andra läggs ut som PDF, utan kostnad. Det är som jag skrev tidigare. Antingen förstår man inte, eller så är man pirat. Eller, förvisso, är helt och hållet ond. Så många fler alternativ finns inte.

Annars var nog dagens tema ”träffar”.

FRA vill ha kopior på all internettrafik för att se om de får några träffar på orden i Anna Trobergs lista. Demonstrationen ”urartade” till en bloggträff, vilket framför allt Emma uppskattade. Vi som tränar Shorinjikempo är visserligen ganska bra på att undvika att bli träffade av slag och sparkar, men de svärd som Blogge har med på sin bild ser besvärliga ut (det var tydligen Aikido). Jag fick även träffa Anders, en av de som huserar i kommentarsrutorna på den här bloggen, och mycket kort även Oscar Swartz (som jag pga hans solglasögon inte förstod var han förrän efteråt… heja Daniel).

Det blev även några icke-träffar: Rick Falkvinge hann jag inte träffa mer än att vi båda noterade att den andra var där. Jag var för blyg för att hälsa på projO, och på vägen hem gick jag förbi mormors grav, eftersom det var hennes födelsedag.

(Det var inte meningen att namedroppa, utan länkningen var mest för att få upp inläggen hos knuff.se.)

I gammelmedia: IDG, Expressen

Andra bloggar om: , , , .

7 kommentarer på “Träffar

  1. projO: Nej, nu ska vi inte överdriva. Jag var mest osäker på att det var du. I kombination med lite oväntad klädstil och brist på tid så blev det helt enkelt inte av. Men visst, det var ”enklare” att hälsa på några av de andra, av någon anledning. Skumt det där hur ens förutfattade meningar kan ställa till det, när jag ju VET att du inte bits. 🙂

Lämna en kommentar