Basic personligt

Daniels personliga blogg

Teknikhatande fransmän

Jo då, jag observerade att Frankrike återigen försöker stänga av internetaccessen för folk som antas fildela. Jag orkade bara inte kommentera det igen, för det såg inte ut att vara så mycket nytt. Fransmän hatar teknik, och har så alltid gjort. Det är bara att hoppas att de här dumheterna inte sprider sig mer i resten av Europa.

Andra bloggar om: , .

juni 23, 2008 Posted by | idioti, politik, teknik | 2 kommentarer

Armhävningar

På träningen i torsdags gjorde vi mest olika varianter på losstagningar och nedtagningar, trevligt nog de som är till min nästa gradering (när det nu blir). Eftersom man då ofta rör sig lite mindre än när man sparkar och slår så är det lätt att man tappar värmen, så den kreativa tränaren (hej Peter) kom på att vi skulle göra 15 armhävningar och 30 situps med 10-15 minuters mellanrum genom hela tvåtimmarspasset. Jag behöver träna upp mina handleder, så jag gjorde armhävningarna på knogarna.

Ja, jag fick träningsvärk. Men inte i handlederna som jag hade trott, utan i mina triceps! WTF? Nu, nästan fyra dygn senare, är de fortfarande ömma. Jag som inte ens visste att jag hade några, så det var ju en positiv överraskning.

Undrar vilka muskler jag kommer få spöksmärtor träningsvärk i idag.

Andra bloggar om: , , , .

juni 23, 2008 Posted by | shorinjikempo | 2 kommentarer

FRA överallt

Nyheter, krönikor, tips och manifestationer, samtliga negativa till FRA-lagen, fortsätter att dyka upp överallt. Den här lagen ska bort snarast möjligt, så enkelt är det.

Den mest kompletta kombinationen lyckades nog Metro med. Först fanns en krönika av Göran Greider som noterar att samhällskritik nu återigen verkar vara möjlig, för första gången sedan 9/11. Sedan fanns en liten recension av Jan Guillous bok Fienden inom oss, som ju handlar om sådana här dumheter ”som sägs skydda demokratin med som kletar av sig på allas vårt privatliv”. Avslutningsvis var det två insändare om det, bland annat en som undrade var hans byxor var, vilket han hade sagt i telefon igår. Lite lustigt. 🙂

I pappers-DN fanns högst upp på första sidan en ”länk” till en text om att FRA nog kommer lyssna på fel personer, men jag har inte hittat den på nätet än. Ropa gärna om ni ser den.

Så jo då, både bloggosfären och gammelmedia håller igång bra nu.

Det är bra att det finns en möjlighet att få den här lagen stoppad nu i september, men frågan är om vi inte måste hjälpa till. Det verkar ligga så enormt mycket prestige i det från alliansens sida, så de lär behöva en ”out” för att kunna backa. Det är ju inte riktigt dit de är på väg just nu, minst sagt (såg länken hos Emma). Låt oss anta att de förstår att den här lagen inte är så himla bra, och att de måste backa. Hur ska de göra det, och vad ska de säga, för att både göra det och få tillbaka lite förtroende från väljarna? Jag är bättre på teknik än politik, så jag har tyvärr ingen aning.

Andra bloggar om: , , , .

juni 23, 2008 Posted by | media, politik | 5 kommentarer

Jordgubbar

Det har varit ganska massor med sökningar på ”jordgubbar” senaste dagarna bland mina besökare, som förmodligen har hamnat på mitt recept på jordgubbssylt från förra året.

Om ni letar efter var man får tag på färska jordgubbar som inte är svindyra så får ni gärna höra av er, för det gör jag också. I går fanns inga alls, och idag kostade de 38 kronor litern. Jo men tjena, det är inte riktigt något man gör sylt på. 1 liter för att det är midsommarafton, ja visst. 20 liter för en årsåtgång av sylt och marmelad… nej.

Om ni har fått tag på jordgubbar men letar efter hur man gör sylt, så finns länken några rader upp. Återigen, vart ska man bege sig för att få tag i dem när man bor i Stockholm? Självplock är ok.

Mitt förråd på jordgubbsmarmelad är slut, och jag har ju en hel stab med hjälpsamma vänner som har anmält sitt intresse att provsmaka mixen med choklad i. Jag kan ju inte låta dem stå arbetslösa. Just nu är strategin att vänta till nästa helg.

Andra bloggar om: , , , .

juni 23, 2008 Posted by | bär | 2 kommentarer