Basic personligt

Daniels personliga blogg

PGP-signering?

För 10 år sedan var jag med på ett par sammankomster för att träffa andra som använde PGP, så att vi kunde signera varandras nycklar och därmed intyga att nyckeln faktiskt tillhörde rätt person.

Eftersom användningen av PGP/GnuPG lär öka framöver, kanske det finns intresse för att ordna lite sånt här igen? Eller gör alla det redan utan att ha talat om det för mig? 🙂

Andra bloggar om: , , , .

juni 21, 2008 - Posted by | teknik

8 kommentarer »

  1. Det låter som en lysande idé och jag är gärna med… bara jag lyckats generera mina nycklar – just nu går det inget bra. Saknar UNIX-system med kommandorad… 😉

    Kommentar av Mia* | juni 21, 2008 | Svara

  2. Jag vill vara med, men först måste jag lära mig om PGP/GnuPG. Jag är helt lost i den här världen.

    Kommentar av Joshua_Tree | juni 21, 2008 | Svara

  3. Coolt, då är vi tre, om två lär sig PGP. Intressant projekt. 🙂

    Den nyckel jag hade runt 1995 och som jag inte har kvar lösenordet till (eller den privata halvan) var signerad av både Paf, Löthberg och en massa andra coola killar. Trist att behöva börja om nu när man har en ny nyckel.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 21, 2008 | Svara

  4. Jag hakar också på! Har samlat på mig en del signaturer redan, speciellt på min äldre nyckel från 1997, men den ”nya” från 2003 behöver fler 🙂

    Kommentar av Michael | juni 22, 2008 | Svara

  5. I Österrike har personer nyligen gripits av polisen och häktats. För en del av de anklagade är det enda ”brottet” att de använt just kryptering och uppmanat andra att också göra det. Gripandena var en stor polisinsats med dragna vapen och insparkade dörrar, som gjordes med anklagelsen ”bildande av kriminell organisation”. Denna lag stiftades för att komma till bukt med organiserad kriminell maffiaverksamhet. De man slagit till mot nu är dock ingen maffia, utan ledande personer i den österrikiska djurrätts/djurskyddsrörelsen. Man har slagit till mot både kontor och engagerade medlemmar. Massvis med datorer, alla medlemsregister och kampanjmaterial har tagits så att deras fullt lagliga arbete inte kan fortlöpa. Myndigheterna försöker såklart rättfärdiga sitt beteende med att anklaga de gripna för diverse olagliga aktioner som djurrättsaktivister gjort. Men inga bevis har lagts fram för att de gripna (nu häktade en månad) skulle ha utfört dessa. Snarare är det väldigt framgångsrika kampanjer mot pälsfarmar/affärer etc som ses som en nagel i ögat på politiker och näringsliv. Detta har så klart relevans även för svenskar och koppling till FRA-debatten. Österrike har samma skimmer över sig som ett demokratiskt land som Sverige, men det har nu kommit fram att man övervakat mail och telefonsamtal i år, utan att få fram ett enda bevis (att avlyssna mail tycks också ha varit förbjudet enligt österrikisk lag), personer har blivit spårade via sina mobiltelefoner på ett väldigt precist avstånd (bara några meter), man misstänkliggörs (och häktas) för att man förordat kryptering, och polisen har även använt intima och personliga detaljer från privatlivet (som man avlyssnat sig till) mot de gripna. Amnesty och Miljöpartiet (även i Sverige) har kritiserat polisen och de ansvariga politikerna. Om detta kan hända i Österrike, så finns det som jag ser det inget som skulle visa på att Sverige är ett dugg bättre. Speciellt inte om man ser till senaste tidens debatt kring FRA-lagen. En sammanfattning om läget i Österrike finns på http://www.vgt.at/presse/news/2008/news20080621_en.php . En översikt över polisens övergrepp på http://www.vgt.at/presse/news/2008/news20080621_1_en.php .

    Kommentar av Kristofer | juni 23, 2008 | Svara

  6. Visst. Måste bara hitta min privata nyckel först… /0x27B1B1A1

    Kommentar av Linus S. | juni 24, 2008 | Svara

  7. Linus: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med just den biten. 🙂

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 24, 2008 | Svara

  8. […] Har gått från nästan uteslutande teoretiska kunskaper om kryptering, autentisering, verifiering, signering, etc till att numera ha praktisk erfarenhet av att installera och använda GnuPG, Enigmail, FireGPG […]

    Pingback av Privatliv - proof of concept « foobar | juni 25, 2008 | Svara


Kommentera

