Basic personligt

Daniels personliga blogg

Livs levande RSS

Precis som på demonstrationen på Medborgarplatsen var morgonens samling som att se ens RSS-läsare få liv. Först såg jag Rick, som verkade springa runt och prata med hur många som helst. Bäst citat från honom: ”Det är är bra på riktigt”.

Sedan dök en ung fröken Sjödin upp, som hade åkt ner från Sundsvall. Vad gör man inte för att reta sin syster, eller hur det nu var.

Jag minglade vidare, och sprang plötsligt på Lena från ena Shorinjikempoklubben där jag tränar, och hennes bror. Lite kul att se någon från en helt annan del av livet, även om ju just FRA-laget påverkar precis alla. Tja, förutom de äldsta riksdagsmännen pensionärerna som vägrar använda datorer och inte vet hur man skickar SMS, kanske.

Med vit skjorta och vit jacka blev man snabbt igenkänd som någon som ”har koll”, så först fick jag inte någon fin ”Stoppa FRA”-lapp av en kvinna som delade ut dem (ok med mig, jag kan alla argument redan), och sedan var det ett ungt par som började ställa lite frågor om vad som hände med omröstningen, vad som hände i debatten igår, hur meningslös den här övervakningen var, och lite annat.

En liten bit bort hittar jag så Emma. Bredvid henne stod projO, och lite oväntat även Isabella Lund. Hon och jag pratade en stund om hur de olika liberala bloggarna har funnit varandra, affären med JPA, och en mycket rolig anekdot involverande en äldre herre, som hon inte under några omständigheter kunde blogga om. Inte jag heller, tyvärr. Men kul var det.

Bredvid står även en kille med dreads. Ah, Teflonminne! Där stod även en väldigt lång kille med en väldigt kortare flickvän. Emma avslöjade att det var Josh och hans Drottning, så vi pratade en stund. Jag vet inte om det räknas som sakligt argument (å andra sidan försökte ju någon moderat Fler Blommor Till Alla Från Thomas Di Leva-tant igår hävda som argument att integritet inte kunde kränkas genom att man avlyssnade deras kommunikation, eftersom integritet bara var ett karaktärsdrag, så ribban är tydligen inte så hög), men Josh tyckte att vi på Nej-sidan åtminstone var lite roligare. Med Anna Trobergs ”yttre hot mot min vakenhet” och andra kommentarer som har skrivits under veckan så måste jag hålla med.

Anna Troberg kom förresten också förbi, Christian Engström tog kort på mig, Pirat-Janne sa hej, och tydligen hälsade jag på Thomas Tvivlaren lite snabbt också. Det var lite kaotiskt en stund, och det var flera jag inte kände igen alls. Precis när jag presenterat mig för Josh så var det en tjej precis bredvid som frågade ”Daniel?”, vilket visade sig vara Mia (Is A Geek) som hade kommenterat på min blogg så sent som i går kväll. Även Anders Andersson skymtade i bakgrunden. Det var verkligen inte många som inte var där.

Det var två personer som jag tyckte lite synd om. Dels en tjej som ganska precis klockan nio kom joggande på sin vanliga morgonrunda. När hon kom in på gården och såg den massiva folksamlingen gjorde hon en snabb 180-gradersvändning och tog en ny väg. Strax efteråt kom en äldre man med blindkäpp. Han fick poliseskort genom klungan, annars hade han varit kvar på bron ännu.

Efteråt blev det lite fika och eftersnack, där vi pratade om 150-ohmare, Annas ”Zlatan”-rubrik föddes, och vi fick reda på att det hade funnits 8 folkpartister redo att stoppa förslaget om inte centern hade kommit med sitt ”avlyssna allt och alla – med förnuft”-förslag. På vägen därifrån var det fortfarande folk tvärs över hela Riksbron, om än i en lite smalare klunga. När senast var det en sådan uppslutning?

Andra bloggar om: , , , .

juni 18, 2008 - Posted by | allmänt, bloggar

5 kommentarer »

  1. […] från Riksbron Jag tog också lite bilder på Riksbron, som finns med kommentarer […]

    Pingback av Bilder från Riksbron « Basic personligt | juni 19, 2008 | Svara

  2. Min systers fascistoida åsikter bidrogabsolut, men jag hade nog åka ned ändå. Hoppas allt är väl med dig!

    Kommentar av Johanna Sjödin | juni 19, 2008 | Svara

  3. Fantastiskt arbete! Härligt att se svensken vakna, närmast episkt.

    Nu gäller det att alla kommer till Bananrepublikfesten: http://rickfalkvinge.se/2008/06/19/striden-fortsatter-bananrepublikfest-den-2-juli/

    Cornelis låt ‘Systemblues’ ringer i öronen.

    Kommentar av mr.esse | juni 19, 2008 | Svara

  4. […] som sett rubrikerna för krav om avgångar, fick finna sig i att det gällde fotboll istället. Basic Personligt är lite vitsig och berättar om den livs levande RSS-feeden som pågick i och med demon utanför […]

    Pingback av opassande » Blog Archive » FRA-frågan är inte död | juni 19, 2008 | Svara

  5. Mycket angenämt att få träffa dig in persona. 🙂 På återseende!

    Kommentar av drf | juni 20, 2008 | Svara


Kommentera

