Basic personligt

Daniels personliga blogg

Kameraförsäljare

Nikon har fyra linjer med systemkameror på olika nivå, där de senaste modellerna är D60, D80, D300 och D3, respektive. Jag har börjat spana på att byta ut den Konica Minolta Dynax 7D som har fått tjänstgöra de senaste åren, och eftersom jag har haft en analog Nikon tidigare så lutar det åt Nokia den här gången. 7D’n är fullt fungerande, men passar inte riktigt för det jag vill kunna göra.

Så läser man runt, inser att D300 är för mycket och att D60 är för begränsad. Jag vill inte sälja bilen, så D3 går också bort. Ok, D80 är tydligen rätt nivå. Fast den är två år gammal. Det har hänt mycket på två år, och att köpa en produkt som redan är lite gammal lockar inte det minsta.

Lite mer mailande, läsande och surfande senare upptäcker man rykten om en D90, som ska vara en uppgradering av D80. D80 har mycket gemensamt med D200, så D90 borde därför vara en ”D300 light” vilket känns lovande. Ingen vet när den dyker upp förrän den dyker upp, men det har aldrig dröjt mer än 18-24 månader mellan nya modeller i samma klass. Det är alltså hög tid för en ersättare till D80 nu. Jag har ingen panikbrådska, så jag kan vänta.

Det ligger en fotoaffär inte så långt härifrån, så jag var där för att klämma på en D80, eftersom en D90 gissningsvis skulle vara ungefär lika stor. Men se, de hade ingen, eftersom de inte ville bli stående med en gammal modell. Intressant.

Jag gick sedan in på OnOff, som ju brukar ha ganska många modeller av allting. Inte för att jag någonsin kommer handla någonting där igen, men ändå. Klämma lite och ta upp en försäljares tid kan man ju alltid roa sig med. Jo då, de hade en D80. Tyvärr var fokusringen trasig, men den låg ganska bra i handen i alla fall. En försäljare kommer förbi, och säger att ”det där är en bra kamera!”.

OnOff-killen talade förvisso sanning, men det var inte han som jag fick mest förtroende för. Konstigt hur det kan bli.

Jag har även tittat lite på Canon, men den nya 450D är lite för puttenuttig för att vara bekväm för mina massiva skogsarbetarhänder, och storebror 40D som låg så FINT i handen och mjukt rasslade seriebilder som en bättre kulspruta var enligt en annan fotoaffär även den lite gammal, var inte lika prisvärd som 450D, och var på väg att ersättas. Den ganska givmilda cashback som gäller för den kameran (juni ut, tror jag) antyder ju också att de har ett litet lager som de snabbt vill bli av med. Problemet då är att dess efterföljare (”50D”?) riskerar att bli för dyr.

Nej, jag kommer inte köpa en Hasselblad i år, trots en cashback på 50%. Lockande, men då skulle jag inte bara behöva sälja min egen bil, utan grannens också. Eventuellt inte helt populärt.

Andra bloggar om: , , , , , , .

juni 16, 2008 - Posted by | allmänt

1 kommentar »

  1. Kool, länkning till en sida som inte är officiell än! 🙂
    Hmm, ska nog ladda upp senaste versionen av den sidan också….

    Kommentar av Spunken | juni 16, 2008 | Svara


Kommentera

