Basic personligt

Daniels personliga blogg

Giriga friåkare

Blerina, en av tjejerna som jag höll kurs för i Kosovo förra månaden, var nu i Stockholm för att gå en kurs hos Ericsson. Jag hade berättat lite om priserna på saker och ting här, så hon var någorlunda förberedd. Däremot hade jag missat att nämna de vidriga friåkarna.

Visst, det kostar 500 spänn att åka taxi från Arlanda till stan. Det är någorlunda rimligt. Hon bodde på ett hotell på Södermalm, och skulle åka taxi upp till Kista vid 8 på morgonen. Dålig sträcka en dålig tid på dagen, men jag sa att det borde hamna mellan 200 och 300. Hotellet ringde Taxi 020, men den dök inte upp. Istället tog hon en friåkare. 35 minuter senare stod taxametern på 476 spänn. Han räknade om det till euro, fick det till 51, tog emot 55 och gav ingen växel, det vidriga lilla äcklet.

Igår hjälpte jag henne därför att köpa en SL-remsa, och visade hur hon skulle åka. Om hon prompt behövde taxi, skulle hon hålla sig till Taxi 020 eller möjligen Taxi Stockholm. Att komma från ett ställe där det kostar 3.50 (ja, kronor) att åka till jobbet och bli rånad på 150 gånger det beloppet, gjorde både henne och hennes chefer en aning nervösa. Med SL skulle det förresten ta precis lika lång tid, dörr till dörr.

Finns det inga regler för rimlighet i taxibilarnas taxor? Jag tror absolut på friheten att sätta sina egna priser, men i sådana här fall måste det ju finnas gränser. Att skinna ovetande turister på fantasibelopp är inte så lyckat, annat än möjligen för den giriga idiot som körde taxin den dagen.

Själv åkte jag med en friåkare hem från krogen en kväll för många år sedan, efter intagandet av en ej försumbar mängd alkohol. Jag betalade med en 500-lapp, och fick en hundring för lite tillbaka. Jag hann inte så mycket som sätta foten utanför bilen förrän han gasade iväg och försvann. Något registreringsnummer, taxinummer eller liknande hann jag självklart inte uppfatta. Jag tycker verkligen, verkligen inte om de här människorna.

Andra bloggar om: , , , .

juni 12, 2008 - Posted by | allmänt

6 kommentarer »

  1. Tack! Jag åker aldrig taxi men nu vet jag vad jag ska beställa när jag ska in till BB.

    Kommentar av Linda Mpili | juni 12, 2008 | Svara

  2. Så länge som prisinformationen är läsbar på rutan från 2 meters håll får de ta vilka priser de vill. Sen att deras dagtaxa börjar i krokarna där min storbilstaxa(8pax) slutar är en annan femma.
    Bästa vapnet är att sprida kunskapen bland dina läsare och vänner, och det tackar jag för!!!

    Kommentar av tobbe020 | september 5, 2008 | Svara

  3. Är det någon som har fått betala på tok för mycket till friåkare i Stockholm? Jag vill prata med er(!) Jag jobbar på Radio Stockholm och gör ett reportage om friåkare, jag söker folk att intervjua.

    maila mig, Elias, på elias.vanerlov@sr.se

    Tack!

    Kommentar av Elias Vänerlöv | oktober 6, 2008 | Svara

  4. Elias, Jag har alltid undrat – Hur fick du jobb på radion som nyhetsuppläsare ? Dina reportage är smått fantastiska. Vart har du lärt dig ditt speciella sätt att betona ?…

    Kommentar av Lena | november 18, 2008 | Svara

  5. hej har ni inget liv att tänka på än fri åkare

    Kommentar av panam | oktober 24, 2011 | Svara

    • Jan: Nej, som du kanske har märkt så finns inga andra inlägg på hela den här bloggen, eller någon av mina andra bloggar, än just det här inlägget om friåkare. Så ja, det är exakt det enda jag tänker på, dygnet runt. Du har så rätt.

      Ja, just det… jag ägnar viss tid åt att lära mig skriva ordentligt med stor bokstav i början av meningar, kommatecken där det behövs, punkt på slutet, och utan att särskriva ord som ska skrivas ihop.

      Kommentar av Daniel Brahneborg | oktober 24, 2011 | Svara


Kommentera

