Basic personligt

Daniels personliga blogg

Svenska Bostäder har en dålig dag

Nyss gjorde Svenska Bostäder lite interna ändringar, framför allt gjorde de om ”kontraktsnummer” på lägenheterna till ”avtalsnummer”, med lite färre siffror. Detta nya nummer skulle man inte få reda på förrän i nästa faktura, vilket innebar att all information om lägenhetsbyten och sådant skulle bli otillgängligt i flera veckor. Fint jobbat.

Jag provade att logga in i går kväll, men kom självklart inte in. Alltså ringde jag i förmiddags för att få reda på vilket avtalsnummer jag hade. Eller snarare, det stod att man skulle ringa sitt områdeskontor. Ingenstans på websajten gick det att hitta något sådant, så jag ringde huvudväxeln. Att ha en websida där det står ”områdeskontor” och inte ha en länk till sidan med de olika områdeskontoren… alltså, hur lat får man vara?

Så från växeln blir jag kopplad till mitt områdeskontor, där jag får reda på att jag ska trycka på någon knapp. Ok, ”6” för övriga frågor. Då möts jag av meddelandet ”knappa in ditt avtalsnummer”. Tjena hej på dig också. Jag väntar en stund, men den fortsätter tjata. Jag skriver in ett gäng nollor. Samma fråga. Brädgård. Samma fråga. Lägger på och ringer växeln igen, och ber dem koppla mig direkt till någon person istället, efter att ha förklarat hur excellent deras telefonväxel är konfigurerad.

Jag kommer fram, får mitt avtalsnummer, och loggar in. Titta, ett menyalternativ för lägenhetskön. Fast de har tre, ”ungdom”, ”separation” och ”byte”. I en fin ruta med tre radioknappar, med rubriken ”För att byta kö måste du först logga ut”. Nej, det måste jag inte. Alternativen står ju här!

Jag väljer ettor och tvåor, och det går bra. Jag backar tillbaka för att välja treor också, klickar på sök-knappen, och möts då av detta:

Det uppstod ett fel på sidan
Vi beklagar detta. Om problemet kvarstår var god kontakta webbplatsadministratören.
Object reference not set to an instance of an object.

Så det gör jag. Jag beskriver att det går bra att söka på ettor och tvåor, men inget större. Jag får ganska snabbt ett svar, från någon ska få vara anonym eftersom dennes person tydligen redan har gått på semester.

Vi har bytt verksamhetssystem vilket innebär att du framöver ska logga in med avtalsnummer. Avtalsnumret står på den nya hyresavin för juli månad. Avin kommer under nästa vecka. Gäller ditt ärende den interna Boförmedlingen kan du ringa ditt områdeskontor.

Läs gärna mer på startsidans nyhet om detta.

Jeez. ”Jag orkar inte läsa ditt mail, så du får ett standardsvar som inte har med din fråga att göra.”

Man kunde i alla fall ställa sig i kö för de där mindre lägenheterna som gick att se, det är ju alltid något.

Vad sägs om att testa sina websystem lite grand, låta folk få de nya loginuppgifterna innan de gamla slutar fungera, och att faktiskt läsa de mail som kommer in? Som lite spännande omväxling, menar jag?

Andra bloggar om: .

juni 10, 2008 - Posted by | idioti, problemlösning, teknik

1 kommentar »

  1. Låter lite som Unionens Akassa det där. Lite intressant att de företräder typ större delen av alla IT-människor men de verkar vägra att kommunicera med sina medlemmar. Ringer man får man traggla sig igenom ett automatsvar som alltid slutar med ”Tyvärr har vi inga linjer lediga just nu” (Hmm trodde att alla använde en telefonväxel med kö system år 2008).

    Mailar man får man vänta två veckor på ett svar som helt klart visar att den som svarar inte läst mer än första meningen i mailet.

    Kommentar av Johan | juni 10, 2008 | Svara


Kommentera

