Basic personligt

Daniels personliga blogg

FRA har koll

För några år sedan skickade jag iväg en jobbansökan till FRA. Jag hade läst Simon Singhs Kodboken, och skrivit några små program för att knäcka enklare krypton. Det var superkul, så jag tyckte det var lika bra att söka. Att få betalt för att göra det man tycker är kul, är ju ett ganska trevligt sätt att leva på.

Jag fick inte jobbet. I sådana fall hade min roll i den här diskussionen kanske varit annorlunda, vem vet. Men det är inte det som är poängen med det här inlägget, utan något helt annat.

Det är ganska ofta som den här massavlyssningen försvaras med argument som att ”FRA’s databas, DEN är minsann HELT säker, jidder jidder bullshit”. Njae.

När man söker ett jobb och inte får det, så brukar arbetsgivaren vara snäll och skicka tillbaka alla handlingar. De kan ju kosta en del att skriva ut eller kopiera upp, så det är ju snällt. Så gjorde även FRA. Bortsett då från att de skickade tillbaka en annan killes handlingar till mig. Gudarna vete vart mina handlingar tog vägen, för de såg jag aldrig igen.

Ja visst, det är en annan del av FRA. Ja visst, det är inte lika hemliga saker. Men ändå. Det är som att se en råtta till entrén på ett sjukhus. Visst, det kanske är rent inne i operationssalen, men förtroendet för att de har full koll är borta.

Det är ganska kul att kolla på knuff.se numera. Det är fanimej konstant en hel spalt med bara inlägg om FRA, och hur korkad den här avlyssningen är. Skönt att det börjar röra på sig på riksdagsnivå i alla fall.

Andra bloggar om: , , , .

juni 6, 2008 - Posted by | humor, idioti, politik, problemlösning, teknik

5 kommentarer »

  1. Herregud! Så enormt förtroendeingivande…

    *mörkrädd*

    Kommentar av West | juni 6, 2008 | Svara

  2. Känns verkligen som en organisation jag vill anförtro mina hemligheter till. ”Allt som inte är av intresse förstörs” har jag läst. Visst. Den dag de lyckas fånga upp något av intresse kommer väl det att hamna i dokumentförstöraren av misstag…

    Kommentar av Joshua_Tree | juni 6, 2008 | Svara

  3. […] Basic Personligt skriver nämligen och berättar om när han sökte jobb på FRA, och FRA skickade en annan sökandes papper i retur till honom. Visst, en arbetsansökan har inte samma säkerhetsklass som statsministerns porrsurfande, men ändå: Det gör inte direkt underverk för förtroendet för organisationen. […]

    Pingback av Enligt Min Humla » Övervakad av dina likar | juni 6, 2008 | Svara

  4. […] Hultin, Sagor från livbåten, En dröm och en massa annat, Bloggtidningen, Alliansens lilla röda, Basic Personligt, andra sidan, andra sidan igen, .Kaliber och Bloggen […]

    Pingback av opassande » Blog Archive » 10 dagar kvar tills riksdagen sviker svenska folket | juni 7, 2008 | Svara

  5. äsch, kom igen, det gör väl inget? ni hade väl båda rent mjöl i påsen? get used to it säger jag bara. för rikets säkerhet!

    Kommentar av surgubben | juni 8, 2008 | Svara


Kommentera

