Basic personligt

Daniels personliga blogg

Infödingar

Ikväll efter att mina elever var fullärda och förhörda, och deras kund hade fått de ändringar de ville ha, åkte jag, de två eleverna och en annan tjej till centrum för att jag skulle få prova genuin cevapici på en liten krog. Jag hade ju lovat Linda. Redan när vi gick på bussen höll jag på att skratta ihjäl mig, för alla skyltar om barnvagnar, utgångar och rökning och sådant, var på svenska. Det var en typisk 80-tals SL-buss! En kille som körde, och en annan som tog betalt. Mellan stationerna satt han på en grön plaststol som stod helt lös längst fram, en sådan där som finns på varenda balkong i Sverige. Diskussionen om säkerhetsbälten var inte direkt aktuell. Man fick stänga av vetskapen om att man fortfarande var i Europa och att det var 2008, så gick det bra.

Maten ifråga var typ fyrkantiga kebabkryddade köttbullar, i ett stort och luftigt pitabröd. Inget kulinariskt mästerverk, men klart gott. Jag beslutade att traktamentet nog skulle räcka till en öl också, så notan slutade på 3 euro.

Nej, jag har fortfarande inte vant mig vid priserna. Det är fortfarande Europa år 2008, och hotellet kostar inte mycket mindre än i Sverige. Lönerna är lite lägre, så typ 30% lägre lunchpriser kan jag förstå. Men när det är en faktor 5-10 blir det absurt. En av dem ska komma till Stockholm i juni, då jag har lovat att guida runt henne lite grand. Ska bli intressant att se hennes min när hon ser prislapparna. Snäll som jag är så tänker jag inte börja på NK, för då skulle hon få en hjärtattack. Det vore ju synd.

I och med att allt vi skulle göra var klart, blev det väldigt avspänt, och vi pratade om allt möjligt. Vi kom in på religion, och när jag då sa att jag var ateist blev de mest bara förvånade. Alla tre var muslimer, varav minst en av dem på nivån ”dricker inte alkohol”. Ändå var det inte minsta antydan till att undra något mer, eller ännu mindre att försöka omvända mig. Jag kanske har konstiga erfarenheter, men det är sällan jag har träffat på kristna personer som så snabbt har accepterat en så avvikande åsikt.

Jag fick sällskap tillbaka till hotellet, så jag fick se och kunde ta lite kort på stan. Det fanns i princip bara betonghus, och det mesta var antingen trasigt eller smutsigt. Ändå kändes det som att ekonomin var på väg upp, och att folk var positiva och kämpade på så gott de kunde för att saker skulle bli bättre. Någon rånrisk kände jag aldrig av, trots både laptop över axeln och kamera i handen. Som om ekonomin var liten men utan att folk blev desperata, vilket var lite oväntat.

Förhoppningsvis kan det bli lite fler stadsbilder innan jag åker hem i morgon, så jag har lite att välja på till nästa illustrerade inlägg.

Andra bloggar om: , .

maj 21, 2008 - Posted by | mat, religion

2 kommentarer »

  1. Jag har samma erfarenheter av sas. ”light” muslimer vs kristna. Fast jag bökar inte in mig i någon ateist/agnostiker-soppa utan säger bara helt kort att jag inte är religiös. Det är också någon klocka långt bak som ringer där jag tycker mig ha läst någonstans att inte ens muslimska fundamentalister har såvärst mycket emot de som inte alls är religiösa, värre då med kristna.

    Kommentar av steelneck | maj 21, 2008 | Svara

  2. Ang. priser.. vet inte om det fortfarande är så, men förut var det dyrt att köpa storpack, för de resonerade nog att de som vill köpa mycket har gott om pengar.

    T.ex. 500 gram kexpaket 10 kr, 1000 gram kexpaket 25 kronor. Samma märke och allt sådant…

    Cevapcici ska ätas med stekt potatis och ajvar!

    Kommentar av Linda Mpili | maj 22, 2008 | Svara


Kommentera

