Basic personligt

Daniels personliga blogg

Döda TV-serier

På Stan hade tydligen en lång lista med tv-serier som hade blivit slaktade, och vilka som kommer fortsätta ännu en säsong. Jag tycker det var bra val, åtminstone bland de serier jag själv har sett någonting av.

Först de slaktade.

Cavemen

Jag orkade med 10 minuter av första avsnittet, sedan blev rasist-parallellerna för jobbiga.

Men in Trees

Jättekul första säsongen, men nu på slutet efter Jacks båtresa har den tappat farten fullständigt. Det är inte ens så många läckra miljöbilder som i början. Att komma tillbaka från ett besök i Jokkmokk och sedan se den här serien var smärtsamt, för längtan tillbaka blev lite i största laget.

Cashmere Mafia

Det räckte med en Sex and the City. Tack. Att den började med att den ena tjejen skulle ha en lesbisk affär kändes bara som billigt publikfrieri. Titta på Buffy, ska man göra en lesbisk historia. Titta och lär.

New Amsterdam

Liknelsen med Angel var nog inte helt dum. Själva idén fungerade säkert också, även om det påminde lite för mycket om How I Met Your Mother.

Journeyman

Men hallå nu, varför är det så svårt att göra en säsong två av en serie om tidsresor? De slaktade Day Break också (med samma tjej i en av huvudrollerna, apropå ingenting), även om den ju skulle vara helt omöjlig att fortsätta på utan att göra exakt samma sak en gång till. Öppningarna i Journeyman var långt fler, men det kanske inte räckte. Jag kommer sakna den.

Bionic Woman

Dark Angel version två. Dark Angel klarade jag inte av mer än ett par avsnitt av heller, trots att Jessica Alba var med. Bionic Woman hade inte ens henne. Jag såg det första avsnittet av den, men hade ingen som helst lust att se fler. Ovillig Super Hero Chick, ja, ja.

Shark

Första avsnittet var briljant, sedan blev det för mycket Ännu En Jurist-serie med en ovanligt gnällig Super Hero. Tack och hej.

L-Word

Lite mörk i säsong fyra, men hela säsong fem gick ju ut på att runda av och knyta ihop serien, så att den inte skulle fortsätta var ju ingen överraskning. Det sägs ju rakt ut, under slutet av det sista avsnittet. Ok, inte ”nu är serien slut”, man måste tänka själv lite grand också. Precis som Grey’s och Buffy visade den hur mycket bättre en serie blir när det är en passionerad enstaka diktator som står bakom under hela seriens gång. Diktaturer är bra.

Sedan var det ett gäng som har fått förlängt.

Eli Stone

Ännu En Jurist-serie. Första avsnittet var lite kul, andra blev tjatigt, och sedan såg jag inte fler. Kul med ”Alias”-pappan, även om hans roll inte är nämnvärt annorlunda här.

Pushing Daisies

Skum, och alla ”x år, y månader, z dagar, a timmar, b minuter och c sekunder” drev mig snabbt mot stopp-knappen. Hade den alltså någon handling någonstans?

Private Practice

Jag gillar Grey’s Anatomy, men kände ändå inget behov av att se mer än ett avsnitt. Grey’s, House och Scrubs känns som att de räckte för att fylla sjukhus-kvoten.

Dirty Sexy Money

Jag tror jag kom halvvägs i första avsnittet.

Ugly Betty

Första säsongen var underbar, även om jag fick börja om med första avsnittet ett par gånger innan jag fattade humorn. Säsong två började totalt humorlöst, men den kanske blev bättre sedan?

Grey’s Anatomy

Underbara karaktärer. Ska bli trevligt att följa ett år till, fast det skulle ju inte göra någonting om Meredith kunde växa upp lite någon gång.

Desperate Housewives

Bra första säsong, men säsong två orkade jag bara några få avsnitt innan det blev olidligt tjatigt, och med en ”upptakt” varje gång som gjorde det totalt uppenbart vad som skulle hända sedan, och vem som skulle få lära sig vilken moralisk läxa. Händer någonting mer i den än att visa upp Eva Longoria? Inget fel med henne, men det känns som att det skulle vara lättare att skriva ut en bild på henne och sätta upp på väggen om det bara är att titta på henne man är ute efter. Mycket mer tidseffektivt.

Brothers & Sisters
The New Adventures of Old Christine

Jag tror jag klarade av ett halvt avsnitt av de där två. Var de alltså sevärda? Varför?

How I Met Your Mother

Trevlig, och med lagom sjuk humor. Fast han får ju gärna träffa sitt fruntimmer någon gång, tycker man.

Project Runway

Ok för att mitt modeintresse är absolut noll och intet, men måste de spela så depressiv psykopat-musik hela tiden? Och måste alla killar vara så fjolliga att de får Carson i Fab Five att likna Clint Eastwood, vara med sminkade än tjejerna, och gå omkring med mössa inomhus? Och måste Heidi Klum verka så sjukt otrevlig? Jämför med Tyra Banks, hon säger också hejdå till folk varje vecka i Top Model, och henne vill man ändå bara ha i knät och pussa på för att hon är så charmig. Men Heidi? Njae, Not So Much. Titta på? Ja. Umgås med? Nej.

Ghost Whisperer

Lite för förutsägbar, även om de lurades lite i slutet av säsong ett. Skärpte sig säsong två alltså, eftersom den nu tydligen ska få en fjärde? Som kille kanske jag inte ska gnälla över mängden klyftor, men precis som Jennifer Love Hewitt sa i Metro häromdagen så verkade det till slut som att de inte hade något mer att komma med.

The Big Bang Theory

Yes! Nörd is the new Brandman! En serie om mig och mina kompisar, ungefär. 🙂

Two and a Half Men

Allmänt underbar, så det tackar vi för.

Bones

Säsong tre har inte haft samma drag som de två första, men det kanske kan bli bättre nästa säsong. Alltid trevligt med lite nörd-TV, så det inte bara är läkare och jurister i varenda serie.

House

Kärlek.

Terminator: The Sarah Connor Chronicles

Förlåt, men det finns bara en kvinna som kan spela Sarah Connor. Seriöst.

Chuck

Nörd-tv äger, så är det bara. Nördar + James Bond + babes + intelligent humor, hur skulle en serie kunna bli bättre än så?

Heroes

Snälla, snälla, snälla, låt den bli bättre än säsong två. Ettan var underbar, men tvåan var en total katastrof. När mängden ”den HÄR personen, som har verkat okunning och oskyldig hela tiden, är egentligen den som ligger bakom allting” blir för många, tappar jag intresset. Som med Alias säsong fyra. Det är inte rimligt med en konspiration under 100 års tid med tusen olika nivåer med lögner. Det håller inte.

My Name Is Earl

Mer fängslande i de två första säsongerna, men fortfarande någorlunda kul.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

maj 18, 2008 - Posted by | media

4 kommentarer »

  1. Nej, Tyra Banks är inte charmig någonstans. Bara falsk och försöker framstå som perfekt.

    Kommentar av Linda Mpili | maj 18, 2008 | Svara

  2. House

    Kärlek.

    Oh Hells Yeah! 😛

    Kommentar av Chefen | maj 19, 2008 | Svara

  3. […] Nörd is the new brandman Jag sa ju det, angående vilka TV-serier som ska fortsätta nästa år. […]

    Pingback av Nörd is the new brandman « Basic personligt | maj 26, 2008 | Svara

  4. Ugly Betty är underbart! 🙂 En död serie är ”Lost”. Förfärligt tråkig.

    Kommentar av Bimbo Boy | september 30, 2008 | Svara


Kommentera

