Basic personligt

Daniels personliga blogg

Fler steg

För ett tag sedan fick jag ju låna en liten stegräknare av mamma, en ”Silva”. Eftersom jag alltid tar samma väg till jobbet, och oftast går samma promenad på lunchen, har jag börjat lära mig hur många steg varje sak tar.

Efter ett tips från Ister så köpte jag en ny, en LS2000 från Keep Walking. Den har en mycket bättre bälteshållare, så det känns inte längre som om man ska tappa den hela tiden. Den förra fick jag ha innanför bältet av säkerhetsskäl, men det behövs inte med den här. Den allra största skillnaden är dock känsligheten. När jag bara gick omkring hemma för att fixa lite mat och hälsa på datorn fick jag förut max något hundratal. Den nya gav 1200 för samma sak. Även för längre sträckor, där det verkligen inte borde göra någon skillnad, ger den här konstant ungefär 20% mer. Underligt att det kan vara så stor skillnad, eller om det bara handlar om ett dåligt batteri.

Kan ju vara bra att veta att de antal som anges i rekommendationer här och där verkligen måste vara för rätt mätare för att vara meningsfulla. Dessutom måste man ju använda rätt siffror för sysselsättningar där man inte kan ha den på sig, som kampsport i mitt fall. Enligt den här sidan ska det ligga runt 8000-12000, lite beroende på stil. Shorinjikempo påminner tillräckligt mycket om de stilar som ligger i det högre spannet för att jag med gott samvete kan sätta en jämn och fin 10000 i kalkylarket. Det är dessutom för Silva-räknaren. Vi står ju still ibland och lyssnar, så det jämnar nog ut sig.

Andra bloggar om: , , , , .

maj 14, 2008 - Posted by | teknik, träning

2 kommentarer »

  1. Jag tänker helt syrligt att den stegräknare borde sälja bäst, som ger flest antal steg.

    Jag är bara avundsjuk för att jag inte orkar med sånt där.

    Kommentar av kontakt | maj 14, 2008 | Svara

  2. Testa att sätta stegräknaren på strumpan i stället. Betydligt tillförlitligare IMHO.

    Kommentar av Björn Felten | maj 15, 2008 | Svara


Kommentera

