Basic personligt

Daniels personliga blogg

Trött på prinsesstårta

Snälla svenskar, det finns andra tårtor än prinsesstårta. Om man dessutom tar bort Schwartzwald från listan, som sällan är mer än grädde med lite kakao ovanpå, blir folk helt konfysa.

Är det så svårt att 1) hitta på 2) köpa en tårta som inte består till 95% av grädde? Inte för att jag tror att man blir så tjock av det, utan mer för att jag tycker att det är direkt äckligt efter ungefär en matsked.

Andra bloggar om: , , , .

maj 8, 2008 - Posted by | mat

13 kommentarer »

  1. Jaaaaaa.

    Åker man utomlands finns det 1000 variationer.
    Gärna med choklad på.
    Men i Sverige-nada.
    Det är kanelbulle till fikat och prinsesstårta till födelsedagen. Booooring.

    Kommentar av Linda Mpili | maj 8, 2008 | Svara

  2. Sachertårta.
    http://www.hemmetsjournal.se/hj/Recipe.aspx?id=5605&RecipeID=4187

    Kommentar av kontakt | maj 8, 2008 | Svara

  3. Ah, sachertårta… världsbäst.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 8, 2008 | Svara

  4. Jag är också less på skiten, och jag gillar inte ens marsipan.

    Kommentar av Chefen | maj 8, 2008 | Svara

  5. Va!? Jag trodde att de där tårtorna i Icas frysdisk var de enda tårtorna i världen… 😉

    Min egna favorittårta är en som jag hittat på ett lokalt konditori. Visst det är en gräddtårta i grunden men den har ungefär ett ton bär (hallon, röda och svarta vinbär samt björnbär för att vara exakt) på toppen. Hur gott som hellst.

    Kommentar av Johan | maj 9, 2008 | Svara

  6. Ah! Sachertårta blir även mitt förstaval när det kommer till tårta. Helst då på ett café i Wien. Mums!

    Annars så gör jag den gärna själv med en liten variation. Chokladen som ska vara i smetet tar jag alltid 90%-ig till. Glasyren gör sig bäst med 70%-ig och självklart då med tillsatt chili. Aprikossmetet byter jag ut mot Robertson’s Lemon curd.

    ett bra grundrecept att göra dessa ändringar på. 😀

    Kommentar av nef | maj 9, 2008 | Svara

  7. nef: Eftersom jag inte har varken tid eller råd att åka till Wien… när kan jag komma hem till dig och provsmaka? 🙂

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 9, 2008 | Svara

  8. Daniel: Du verkar ju inte direkt vilsen i ett kök så det där svänger du säkerligen med lätthet ihop själv. 😀

    Men om det blir en bloggträff inom en snar framtid som sker på annan plats än på en krog (någons hem eller hyrd lokal) så lovar jag att ta med mig ett par tårtor till förtäring. 🙂

    Kommentar av nef | maj 9, 2008 | Svara

  9. Blogträff? Så motsägelsefullt.

    Kommentar av kontakt | maj 9, 2008 | Svara

  10. Vad är motsägelsefullt med en bloggträff? Det är oftast väldigt kul att träffa andra bloggare, speciellt sådana som man byter kommentarer med emellanåt.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 10, 2008 | Svara

  11. Konceptuellt motsägelsefullt, på samma sätt som datorböcker.

    Kommentar av kontakt | maj 10, 2008 | Svara

  12. ”Italiensk frukttårta”, någon? Mördegsbotten, lite hackade nötter och så frukt/bär på toppen. Vill man kan man ha i en klick smörcreme (oh – med Amaretto! Yes!) för att göra det lite mer spännande.

    Annars är väl sachertorte eller andra choklad-kreationer rätt smaskiga alternativ?

    Bara som en tanke, sisådär?

    Kommentar av Jesper | maj 10, 2008 | Svara

  13. Kotten: Ja, _jag_ äter gärna sånt. Ju mer bär och choklad desto bättre. Det är alla andra här som har lite dålig fantasi. Får väl köpa din bok och se vilka tårtrecept du har slängt in, och visa dem vart skåpet ska stå. 🙂

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 13, 2008 | Svara


Kommentera

