Basic personligt

Daniels personliga blogg

Exceptionella utvecklare

IDG har en lista på de som de tycker är Sveriges bästa utvecklare, men det är några av mina tidigare kollegor som saknas.

Den Christer Lindh som ligger på plats 68 kan mycket väl vara han som jobbade på Abalon, och därefter skapade plattformen bakom både utsidan.se, fotosidan.se, barnsidan.se och allt vad det är. Nähä, det var det någon annan. På det företaget fanns några personer till som låg i elitklass:

  • Henrik Lindberg och Thomas Hallgren. Designade och implementerade Xip. Så vad är Xip? Jo, ett språk av samma typ som Java, med tillhörande kompilator, runtime med garbage collector, databaslager i samma klass som Hibernate, gui-paket med frontends för både X-Windows och textterminal, och med tunn klient för Windows och Java, och en massa annat. Språket var dessutom objektorienterat av Smalltalk-typ, precis som Ruby. Jaha säger du, Hibernate finns ju redan, och Dotnet kan också prata olika gui. Yup, men det här var 1995. Nu, dryga 10 år senare, börjar resten av världen komma ifatt.
  • Jonas Lantz, som använde ovan nämna Xip för att skriva ett eget operativsystem (”operation ledblink”, kärt kallat, efter att han lyckades få en lysdiod att blinka efter en lång tids arbete). Programmerade objektorienterat redan i C. Den enda jag har sett som vet hur man traverserar en länkad lista.
  • Göran Ehrsson, som efter många möten och diskussioner om en ny (ganska stor) funktion, sätter sig utan chefernas godkännande natten innan en kick-off och implementerar det i hemlighet, för att sedan visa upp det på en demo någon dag senare. Det blev en av de mest populära och omtyckta funktionerna i hela systemet bland kunderna. Plus då att han skrev en löjligt stor del av Sellplan.

Någon av dem skrev också ett webbaserat interface för tidrapportering, med koppling till Sellplan så att man kunde rapportera tid mot de projekt man jobbade på, så att ekonomiavdelningen direkt kunde fakturera rätt kund. Också runt 1995. 10 år senare sitter folk fortfarande och mailar excel-ark till sin chef.

Den enda tjej av mina kollegor som förtjänar en plats på den här listan är Cristina Popa, en tjej från Rumänien som jag jobbade med på Clinitrac. Enormt snabblärd och med en förmåga till kreativt tänkande som gör henne helt livsfarlig att ha som testutvecklare. I särklass skarpast av alla kvinnliga kollegor jag har haft.

Alla andra kollegor som inte är med ovan, får ursäkta. Några var direkt dåliga, några var bra, och ett par stycken var kanske ovanligt bra. Men det är bara de här som jag tycker var riktig elit.

Om jag själv borde platsa på den här listan överlåter jag till andra att avgöra.

Länk: IDG 1, IDG 2.

maj 5, 2008 - Posted by | teknik

5 kommentarer »

  1. Det är en annan Christer Lindh.

    Kommentar av J | maj 5, 2008 | Svara

  2. Finns det någon mer info om Xip och ”operation Ledbrink”? Var dessa open source?

    Kommentar av Mats | maj 6, 2008 | Svara

  3. Mats: Jag vet inte ens om de används längre, men jag har inte hört något om att Xip skulle blivit open source.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 6, 2008 | Svara

  4. Först måste jag tacka Basic för utmärkelsen, den värmde.
    Jag håller för övrigt med om de andra utnämningarna, speciellt H & T.
    Och jo Daniel du platsar också på listan, även om det var länge sedan jag såg dig in action.

    Jag jobbar inte längre på företaget men jag har fortfarande viss insyn.
    Det fanns planer för många år sedan att göra Xip open source, men det genomfördes aldrig.

    Xip/Xancus står fortfarande (2008) för en betydande del av företagets serviceintäkter. Många befintliga kunder kör fortfarande sina CRM-system på samma (gamla men kompetenta) plattform.
    Jag har jobbat mycket med Hibernate och JPA de senaste åren. Äntligen finns det standardramverk som börjar komma i närheten av Xancus Entity.

    Kommentar av Göran Ehrsson | juni 17, 2008 | Svara

  5. Åh, tack. 🙂

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juni 17, 2008 | Svara


Kommentera

