Basic personligt

Daniels personliga blogg

Rättvisa

Via Rick och Emma kom jag till en artikel i DN som ännu en gång tyckte att en bredbandsavgift var något bra. Lustigt nog precis samtidigt som jag undrade lite grand för mig själv när nästa utspel från ”vi måste avskaffa demokrati och yttrandefrihet”-maffian skulle komma.

Det är ju ett väldigt bra förslag, men det borde utvidgas. Även vi som jobbar i mjukvarubranschen måste ju få någonting för all mjukvara som skickas över nätet. Ungefär en hundralapp per person och månad skulle vara rimligt, precis som för musik. Pengarna skulle kunna fördelas av en helt opartisk och oberoende stiftelse bestående av mig, och jag skulle inte behöva ta mer än säg 25% av pengarna i omkostnader. Fördelningen skulle ske genom att undersöka vilka svenskar som har flest ändringar i Linus version av Linuxkerneln. Naturligtvis först efter att de har skrivit på avtal med mig om det, och därmed avsagt sig rätten att släppa all annan källkod de skriver som GPL.

Asch, jag klarar inte av att skriva mer i stycket ovan utan att bli fysiskt illamående.

Anne Lindén har i DN-artikeln en väldigt bra mening:

Tja, varför inte ändra taktik?

Ja, det är det många som undrar. Annars verkar hon mest ganska förvirrad, okunning och naiv.

Men det snygga i Stims förslag hittas inte i detaljerna, det hittas i ansatsen.

Sorry, det är precis tvärtom när det gäller detaljerna. Ansatsen är ju fin, att ge pengar till de personer vars verk är ”populärast”. Har hon inte hört talas om uttrycket ”the devil is in the details”? Detaljerna i vem som ska ha hur mycket pengar är inte en detalj som man kan strunta i, utan det som gör hela konceptet värdelöst och ogenomförbart.

Kunden skulle behöva betala en slant extra. Men å andra sidan få möjlighet att göra rätt för sig utan att behöva tumma på vare sig kvalitet eller valfrihet.

Här visar hon vad det egentligen handlar om. Hon vill ha ett avlatsbrev, för att kunna köpa sig fri från någon inbillad skuld. Huvudsaken är att hon själv blir av med pengar, inte att de som skulle förtjäna att ta emot dem faktiskt får dem (vilket jag har skrivit om tidigare). Vill man stödja någon vars material man hittar på nätet så är det upp till den personen eller det företaget att antingen ha ett fritt Paypal-konto eller sälja någonting som jag kan vilja ha. Det behövs det inte någon massiv statlig övervakningsmyndighet för. De som inte tillhandahåller den här möjligheten att ta emot mina pengar, de får heller inte några. Samtidigt tycker jag därmed att de har avsagt sig rätten att gnälla över att de får för lite pengar.

Andra bloggar om: , , , , .

maj 2, 2008 - Posted by | idioti, politik, religion, teknik

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

