Basic personligt

Daniels personliga blogg

Riktigt bra köttrestaurang?

Ok, det här börjar bli löjligt.

I Grimsta (bredvid Vällingby i västra Stockholm) ligger en kvarterskrog, som för ett par år sedan serverade helt perfekta biffar, framför allt när den serverades på planka. Sedan bytte de ägare eller kock eller nåt, varvid kvalitén sjönk något katastrofalt, för att inte tala om servicen. Vi går aldrig dit längre.

Vi har även varit på TGI Fridays upprepade gånger, men efter höstens katastrof med deras ”Steak Toppers” så ligger de ganska långt ner på listan numera. Som tur var så har de schyssta burgare och Long Island Ice Tea, när man är sugen på sådant.

Igår provade vi middag på Jensen’s, efter ett antal luncher där. Cool miljö och snabb och bra service, men jag är ändå måttligt imponerad. Bytte man ut potatisen mot ugnsstekta grönsaker fick man betala 10 spänn extra för såsen. För en köttbit som kostade över 200. Sådant är bara girigt. Förklaringen ”det ska vara ett nyttigare alternativ” ger jag inte mycket för. Grönsakerna var visserligen ok, men helt fantastiskt snålt tilltaget. Att köttbiten ska ha huvudrollen innebär inte att den ska vara ensam på tallriken. Att den sedan inte var alls lika röd som utlovad, om än fortfarande någorlunda saftig, gjorde inte saken bättre. Vi blev erbjudna lite kompensation och hade fått nya om vi hade påpekat tidigare, vilket ju var trevligt. Men ändå. De hade förmodligen inte tagit ut bådas, så att vi fick nya biffar och kunde äta dem samtidigt, annat än om Gordon Ramsey var på besök. Jag tror jag nöjer mig med deras lunchbiffar i framtiden. Gott, ja visst, men det räcker inte.

När jag går ut och äter, speciellt när priserna ligger en bit upp, så förväntar jag mig något extra, inte bara en grillad tomat och en strimlad halv morot. Att servera en rätt med bara ”torra” saker gör mig bara irriterad, för det känns bara som att de har gjort så för att få sälja mer dricka. Girigt och fult. Det ska åtminstone vara minst lika bra som när jag steker köttbiten själv, eller på något annat sätt en större upplevelse än ”stekt köttbit”.

Så, vart ska man gå, om man vill äta en saftig biff med gott om goda tillbehör, men ändå vill hålla sig i en prisklass en bit nedanför Edsbacka Krog?

Andra bloggar om: , , , , , .

maj 1, 2008 - Posted by | mat

3 kommentarer »

  1. Bastuträsk värdshus!? Eller det kanske inte riktigt är promenad-/taxi-avstånd.

    Kommentar av Johan | maj 1, 2008 | Svara

  2. Jag är inte någon expert på geografi, men det låter inte som om det ligger nära någon tunnelbanestation.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 1, 2008 | Svara

  3. Hehe näe inte ens den där Bottniabanan går ända fram…

    Kommentar av Johan | maj 1, 2008 | Svara


Kommentera

