Basic personligt

Daniels personliga blogg

Uppgraderade från Ubuntu 7.10 till 8.04

Igår kväll uppgraderade jag min desktop från Ubuntu 7.10 till 8.04, med blandat resultat.

I teorin ska det räcka att köra ”sudo do-release-upgrade”, men den stannade efter ett tag och bad mig titta i en logfil. Där stod det att paketet ”ubuntu-desktop” skulle tas bort, men var markerat som att det inte fick tas bort automatiskt. Efter lite surfande visade det sig att det är ett metapaket som drar in en massa andra saker utan att innehålla någonting själv. Man kan därför utan problem ta bort det.

Därefter frågade den om den kunde ta bort sysstat-loggarna, och lite annat. Det tog lite tid, men till slut var allting uppgraderat, så jag bootade om.

När jag hade loggat in kom det första problemet. Firefox var uppgraderad till version 3. Det visste jag visserligen om, men jag visste inte hur många plugins som inte är uppgraderade än. De plugins jag använder men som nu inte fungerar är del.icio.us, Firebug, FireGPG, Foxylicious, HTML Validator, och framför allt Tab Mix Plus. Den sista ser till att man kan styra hur flikarna beter sig, med massor med options. Nu är alla de tillfälligt borta. Jag hittade några andra flik-plugins, men för de andra är det bara att vänta. Fördelen med Firefox är att den ska vara både snabbare och mer minnessnål. Visserligen är den snabbare, men det kan lika gärna bero på att HTML Validator är borta. Sedan kan någon få förklara hur man får flash att fungera igen, när man har varit korkad och installerat 64bits-versionen av allting. Det fungerade i 7.10, men inte i 8.04.

Musikspelaren ”xmms” är borta, och ”xmms2” var någon kommandoradspryl. Det fanns en ”gxmms” också, med superminimalt gui och noll inställningar. Skumt.

Den uppgraderade IM-klienten pidgin såg ut ungefär som vanligt. Tyvärr var ikonerna för de olika protokollen borta, så nu syns bara om folk är online, inte om det är via icq eller msn. Dumt. I förra versionen fick man en liten ikon i hörnet på fönstret när personen i andra änden skrev, men det är utbytt mot en ”typing”-rad i dialogfönstret. Eftersom jag bara har en liten del av det fönstert synligt, får jag en massa ”falska” visuella notifieringar om att det har kommit något nytt. Dumt. Slutligen går rutan där man skriver inte att ändra storlek på, utan den är dels alltid två rader från början, och sedan ändrar den storlek av sig själv. Precis som … hmm … nej just det, inte ett enda annat program i hela universum. Pidgin-utvecklarna tyckte det där var så fint och vägrade lägga till en flagga för det i inställningarna, så nu har det startats en ”fork”, kallad funpidgin. Moget, verkligen.

Allt annat verkar fungera som det ska, men jag är ändå måttligt imponerad. Lite väl många saker som gick sönder eller blev allmänt sämre. Jag hoppas att det snart kommer uppdateringar som åtgärdar det här, annars blir jag lite lessen på mig själv över att jag inte tog en ordentlig systembackup först. ”Man lär så länge man gör uppgraderingar utan att göra backup först”, som det gamla talesättet lyder.

Andra bloggar om: , , , .

april 30, 2008 - Posted by | teknik

4 kommentarer »

  1. Varför väntade du så länge med att uppgradera?

    Uppgraderade förra veckan, och det enda problem jag har haft är att bilder i firefox är oskarpa. Jag vet att andra har haft samma problem men jag har inte lyckats hitta någon lösning. Det har lagts till en effekt att om man drar i bilder så drar man omkring en kopia av bilden på skärmen. Den bilden blir normalt skarp, vilket gör det enkelt att se skillnaden. Så kan det gå när man släppar den senaste betan i en officiell release.

    I övrigt har jag inte haft några problem, och jag rekommenderar amarok för musik och kopete för IM, som du hade haft problem med.

    Kommentar av Mattias | maj 1, 2008 | Svara

  2. Vänta länge? Tja… jobb, träning, liv i största allmänhet… 🙂

    Ska kolla på amarok och kopete, tack för tipsen.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | maj 1, 2008 | Svara

  3. Som ersättning för XMMS finns ju både audacious och beep media player. Jag kör Audacious själv och jag tycker det är riktigt trevligt. GTK2.

    Det känns lite som ett hafsverk med en del saker i Ubuntu 8.04, just att skeppa Fx3beta5 i en skarp Long Term Support-version verkar lite tveksamt. Det kraschar också med jämna mellanrum på grund av något vajsing med flash-spelaren.

    Nåväl, det lär väl räta ut sig så småningom.

    Kommentar av Mathias Friman - SFD08 | maj 1, 2008 | Svara

  4. Tackar för varningen, nu kommer jag vänta lite längre med att uppgradera.

    Kommentar av Mr. Xyzzy | maj 2, 2008 | Svara


Kommentera

