Basic personligt

Daniels personliga blogg

Proof of concept

Som jag skrev tidigare så är det en ganska djupgående omskrivning på gång i den produkt jag jobbar mest med. Nu har jag fått ihop en ”proof of concept”-version i alla fall. I en hårt kontrollerad testmiljö så har ett minimalt meddelande kommit in, lagrats på det nya sättet, och därefter hittats och skickats iväg, allt med god prestanda.

Nu återstår bara resten, vilket förvisso är ganska mycket. Det läcker lite minne emellanåt, det återstår flera moduler som inte är omskrivna än, det behövs lite bättre ”äldrevård” så att saker inte tappas bort om någon rycker i strömsladden, och allt vad det nu är.

Men ändå. Det är alltid lite speciellt att klara av första varvet runt kvarteret, även om det innebär massiva avspärrningar, fusk med trafikljusen och en bärgningsbil. Och ja, det är alltid kul med liknelser som involverar bilar.

När jag var yngre var jag hyfsat nöjd när jag kom till den här punkten. Några år senare börjar man lära sig att det är minst lika mycket utmaning att se till att alla delar faktiskt fungerar som de ska, och att trimma dem så att man får maximal prestanda. Även om man är förbi de största hindren så dyker det alltid upp några HurFanSkaViGöraNuDå-tillfällen. Det är ju de som gör jobbet så kul.

Andra bloggar om: .

april 28, 2008 - Posted by | problemlösning, teknik

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

