Basic personligt

Daniels personliga blogg

Chokladburgare

Seriöst, vad är det för fel på mig?

Jag har ganska länge vetat att choklad fungerar ypperligt i alla möjliga maträtter. Så passar den också extra bra med maträtter med lite chili i, vilket annars är en ganska svår kombination att få rätt. God, men svår.

Idag gjorde jag hamburgare, vilka förvisso mest påminner om stora pannbiffar, som dessutom brukar serveras med klyftpotatis istället för bröd och lite annat som egentligen inte hör dit. Inom Shorinjikempo (choklad och kempo i samma inlägg!) pratar man om tre nivåer av kunskap: följ, bryt och lämna. Jag ser det helt enkelt som att jag har nått ”lämna”-stadiet.

Så varför har det dröjt ända tills idag, dessutom till när jag redan har lagt dem i stekpannan, att det uppenbara nästa steget i utvecklingen är att slänga i en näva chokladpellets i köttfärsen? Det fungerar alldeles ypperligt i chili con carne, och eftersom det är ganska många chilibaserade saker i mina burgare är skillnaden mellan de två rätterna inte så stor.

Lyckligtvis har vi gott om köttfärs i frysen. Jag måste bara se till att blanda ihop dem medan de andra här hemma är upptagna med annat. Vi kan uttrycka det så här. Nivån på experimentviljan i köket, framför allt viljan att ha choklad i allting som ska ätas, är på något sätt högre hos vissa och lite lägre hos vissa.

Andra bloggar om: , , .

april 12, 2008 - Posted by | choklad

2 kommentarer »

  1. Jag åt chokladsås med pasta en gång när jag var liten (host, host). Fast det var inte så gott.

    Kommentar av Linda Mpili | april 13, 2008 | Svara

  2. […] Hamburgare och chili con carne med choklad. Chilin är eget […]

    Pingback av Choklad som krydda | Basic personligt | september 12, 2008 | Svara


Kommentera

