Basic personligt

Daniels personliga blogg

Hjärtmassage

I varenda undersökningsrum i varenda sjukhus jag har varit på, finns en stor affisch med flödesschema på hur man gör hjärtmassage. Det är gigantiska diagram med saker som hur många joule som ska användas, vilka kemikalier och annat som ska användas, osv.

Varför blir jag livrädd när jag ser den där affischen? Alltså, om jag befinner mig på ett sjukhus, dessutom på akutmottagningen där det ska krylla av folk som ska kunna hantera alla möjliga problem, och får problem med hjärtrytmen så vill jag att personalen ska ägna sig åt mig. Inte stå och titta på en affisch och fundera över vart de ska gå vidare i flödesschemat. ”Ok, han fick 200 Joule, men hjärtat står fortfarande stilla. Vad ska vi göra nu? Hmm. Yo Kalle, vart i diagrammet är vi nu? Här? Bra, då ska vi… hmm… ge honom lite adrenalin.”

Tryggt? Not so much.

Andra bloggar om: .

mars 30, 2008 - Posted by | hälsa

1 kommentar »

  1. Det kunde varit värre. Antag att du som medborgare är intresserad av att följa ett beslut som ska tas i EU enligt codecision procedure. Då är det det här flödesdiagrammet som gäller:

    http://ec.europa.eu/codecision/stepbystep/diagram_en.htm

    Förespråkarna av Lissabonfördraget ser det som en stor fördel att fler frågor kommer att beslutas enligt den här modellen, istället för av svenska riksdagen. Själv ser jag det bara som ett tecken på en nära förestående demokratiinfarkt.

    Kommentar av Christian Engström | mars 31, 2008 | Svara


Kommentera

