Basic personligt

Daniels personliga blogg

Menlös thai

Uppe i Vällingby centrum gjorde de om det som från början var en gammal fin restaurang till ett med modernt mattorg, där dryga dussinet restauranger av olika slag ligger utmed väggarna. Själv tycker jag att det är hur bra som helst, eftersom man kan äta helt olika saker om man är några stycken, så att alla får det som de vill ha.

De bästa ställena är i mitt tycke King’s Steakhouse och kebaben på nedre plan, och japanen och indiern på övre plan. På den senare kan man få en stark och god Madras, till skillnad från den i Kista som tillhör samma kedja. Lax teriyakin hos japanen har också varit en favorit, tills de började ha i en massa äcklig paprika i såsen. Även greken på övre plan är ok enligt Ullis.

Som absolut sämst måste jag utnämna thaistället på nedre plan. Jag åt där en gång för närmare två år sedan, när det var ganska nytt. Då var det helt ok, så igår gick vi dit igen. För att skrämma bort min förkylning letade jag efter det starkaste de hade, vilket såg ut att vara kyckling i röd curry och kokosmjölk. Den är ibland lite för vass för min smak, men de hade ingen grön curry.

Jaha, så vad får man? En vettig mängd kyckling, men sedan var det postitiva slut. Grönsakerna var alldeles för råa och hårda. Såsen var i det närmaste obefintlig, och alldeles för tjock. Den ska vara lättflytande, inte som vaniljsås. Vilket för övrigt beskriver intensiteten på smaken, för det kan inte ha varit många milligram currypasta i den såsen. Den smakade inte ens kokosmjölk, hur man nu kan lyckas med det.

Dagens ”tre rätter” var inte bättre, så dit går vi aldrig igen.

Flera av restaurangerna har stängt det senaste året, och jag undrar varför. Är det för höga hyror, eller vågar de inte ta ut svängarna och göra mat med lite distinkta smaker?

Andra bloggar om: , .

mars 29, 2008 - Posted by | mat

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

