Basic personligt

Daniels personliga blogg

Äggkoppar

Så länge jag kan minnas samlade mormor på äggkoppar. Alla som åkte någonstans hade stränga order att köpa en liten äggkopp, helst från en lokal tillverkare eller med något lokalt mönster eller liknande. Sammanlagt tror jag det blev mellan 150 och 200 stycken.

En av de mest pinsamma fick hon från mig, från första gången jag var på Island. Jag hittade en äggkopp som jag tyckte var fin, och tog med hem. Först efteråt såg vi att den var tillverkad i Sverige. Heja mig.

Det blev ju som sagt ganska många, så hon hade ett gäng A4-papper där det stod vem hon hade fått dem av, var de var köpta, och när. För drygt 10 år sedan, när samlingen inte växte så mycket längre, fick jag pappren för att lägga in dem på datorn på något sätt. Tyvärr kom jag aldrig på något bra strategi och fick ont om tid, så det blev ingen datorisering. Dessutom glömde jag bort var papprena låg, vilket var lite pinsamt. Både jag och mormor visste att de låg någonstans i lägenheten, så de var inte slängda i alla fall.

Så spolar vi framåt 10 år, och inköpet av ett oändligt brett digitalpiano. För att spela på det, när man nu inte råkar kunna en massa saker utantill, behöver man noter. Jag visste att jag hade några i en pärm, så jag började bläddra igenom dem. Inte hittade jag speciellt många noter, men däremot papprena med äggkopparna. De är numrerade, men det är säkert några sifferetiketter som har lossnat, så jag måste kolla upp det. Det finns hopp nu i alla fall, så det ska definitivt bli någon form av databas, helst med bilder och prylar.

Dessutom hittade jag hennes handskrivna lapp med de två recepten på pepparkakor från hennes mamma, och lite annat smått och gott. Många minnen som snurrar runt i huvudet nu.

Jakten på noter fortsätter.

Andra bloggar om: , , , .

mars 18, 2008 - Posted by | allmänt

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

