Basic personligt

Daniels personliga blogg

OnOff suger

I somras köpte vi en laptop till Ullis. Det enda exemplaret i stan som fortfarande hade Windows XP, istället för vidriga lilla Vista, som sänker nätverksprestanda om man råkar spela upp MP3-filer.

Den fungerande någorlunda, tills powerknappen bestämde sig för att bara fungera då och då, liksom uppvaknandet från hibernateläget.

Sedan, lagom efter nyår, slutade det trådlösa nätverket att fungera. Ullis tog den till Kista. Fortfarande inget nätverk. Vi tog den till OnOff på Kungsgatan. Fortfarande dödstyst. Säljaren vred och vände på den, klickade på allt som rörde sig, men utan resultat. Ok, nätverket var dött. In på service med den.

Idag åkte vi in för att hämta den. Den var ordentligt testad, och nätverket fungerade hur bra som helst. Det visade sig att på framsidan fanns en mikroskopisk knapp som man behövde ett elektronmikroskop för att se, som stängde av just nätverkskortet. Herre jösses vilken enormt bra och fantastisk funktion. Den hade hamnat på ”Off”. Om man flyttade knappen till ”On”, vilket skulle ha varit enklare om man hade varit en 14-årig tjej, fungerade det bättre.

Alltså var det inget fel på datorn, och därmed ville OnOff ha 400 spänn i ersättning. Trots att deras egna säljare inte kunde få det att fungera i butiken. Maken till kundfientligt och girigt beteende har jag aldrig varit med om. Skillnaden mot hur Webhallen hanterade mina slöa Netgear-routrar kunde knappast bli större. De fungerade faktiskt, men hade helt enkelt för dålig prestanda, och var för dåligt specade. Att få dem utbytta var ändå inget problem. Alltså fortsätter jag köpa saker där, eftersom jag vet att jag inte blir skinnad på pengar om någonting inte skulle fungera ordentligt.

Tack OnOff, jag kommer aldrig köpa någonting igen hos er. Om det är så att jag tyvärr måste lämna in någonting på service, tänker jag först kräva en underskrift från personalen att de själva står för testkostnaden, om det skulle råka vara någon knapp som hade halkat fel. Vad är vitsen med att låta personalen återskapa problemen, om jag ändå blir snodd på pengar?

Dumskallar.

Andra bloggar om: , .

mars 5, 2008 - Posted by | allmänt

16 kommentarer »

  1. Den knappen är det första man lär sig leta efter som tjänsteförrättande support då någon klagar på att laptopen inte får kontakt med trådlösa nätverket.

    Finns på i stort sett alla laptops. Jag antar att orsaken är att man ska kunna stänga av nätverksradion under flygning…

    Kommentar av Rick Falkvinge | mars 6, 2008 | Svara

  2. Jo, jag misstänkte att den inte var så unikt. Men i så fall så borde 1) killen i affären ha hittat den, eller 2) servicekillen ha hittat den direkt och skickat tillbaka den utan kostnad. De två killar som jag pratade med diskuterade faktiskt en stund huruvida det var rätt att ta betalt för det här, men den giriga killen vann.

    Runt 1990 gick ett tv-program där de lämnade in tv-apparater på service för att ljudet var borta. Då fanns en knapp på baksidan som stängde av det. Några hittade den direkt och sa ”0 kronor, hejdå” och några debiterade flera hundra för något bullshit-fel.

    Vissa saker måste man liksom bjuda på.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | mars 6, 2008 | Svara

  3. Onoff är skurkar. Jag skulle lämna in min nya mobil som redan hade 1000 fel. MEN. Jag hade köpt den från Onoffs nätbutik. Jahapp. Då får man pröjsa allt själv.

    Kommentar av Linda Mpili | mars 6, 2008 | Svara

  4. […] brukar ha ganska många modeller av allting. Inte för att jag någonsin kommer handla någonting där igen, men ändå. Klämma lite och ta upp en försäljares tid kan man ju alltid roa sig med. Jo då, de […]

    Pingback av Kameraförsäljare « Basic personligt | juni 16, 2008 | Svara

  5. Jo, Onoff är roliga. Man måste nästan köpa något om man går in i butiken, annars ger de en ögat och misstänker en för snatteri. Jag har råkat ut för det en gång tillsammans med min kompis, och han råkade ut för det bara vekan innan, och det slutade med att onoff som hade gjort en otillbörlig polisanmälan, fick ge honom massvis i rabatt varje gång han skulle handla ngt där.

    Kommentar av per | juni 19, 2008 | Svara

  6. ska själv dit om 1 timme och lämna igen en microsoftmus som verkligen suger i kvalitet.

    Kommentar av per | juni 19, 2008 | Svara

  7. Patetiskt att människor har valt att skriva under ett papper där det tydligen framgår att ÄGAREN är skyldig att betala 400:- om inget fel kan konstateras.
    En säljare i butik är SÄLJARE, inte någon tekniker/reparatör etc…
    Är man klok, kan man inse att man alltid har ett eget ansvar för sina grejor, och att det är DU som valt att inhandla produkten. Och att säljare/reparatörer och liknande inte finns som dina betjänter, utan de jobbar som alla andra människor.

    Kommentar av Roger Mer | juni 23, 2008 | Svara

  8. Självklart har en butik rätt att ta ut en kostnad för att kunder lämnar in produkter som inte ”tycks” fungera men då det är det vanliga ”skit-bakom-spakarna-problemet”. Ska butikskedjorna behöva betala för att dess kunder saknar teknisk begåvning. Läs manualen! Dock kan jag hålla med om att avgiften borde skippats om säljaren inte heller fått det att fungera, men å andra sidan är det inte deras uppgift att agera tekniker…

    Mobilärendet: Om du som kund köper dina varor på internet till en billigare penning än i butik så är det ju självklart att du skall skicka tillbaka grejerna via post alternativt betala 500kr i avgift för att lämna den i butik. Varför skulle annars butiken ens existera? Kostnaden för att butiken finns, med säljare m.m. måste ju slås ut mot nånting, eller hur?

    Att microsoftmusen suger är ju inte Onoffs fel.
    Sluta snåla och köp något bra istället

    Kommentar av Henke | augusti 1, 2008 | Svara

  9. JAg köpte en bärbar dator där för 1 år sen, sladden till laddaren slutade fungera så jag lämnade in den (laddaren och sladden alltså) och utan det så fungerar ju inte datorn. Efter 1 månad så ringde jag och frågade hur det gick. De jobbar på det sade dom. Efter 2 månader så tänkte jag vafan är deras problem, 2 månader för en liten sladd? jag ringde dig och då sa dom att dom hade glömt att beställa sladd till mig. Efter 3 månader fick jag min sladd.

    Nu gick mitt xbox sönder för 2 månader sen, dom sa att det skulle ta 2 veckor att reparera. Jag ringde efter 1 månad och då visste ingen vart mitt xbox var. Nu ska jag få ett nytt men det kommer att dröja ett tag säger dom. Varför vet varken som eller jag.

    Kommentar av GAyigt | augusti 14, 2008 | Svara

  10. Alltså, ett satans gnäll på er då.
    Precis så är det att Säljare är säljare ingen tekniker.
    Han gjorde väl så gott han kunde.
    Tänk alla som skickar in sina ”trasiga” saker som inte är trasiga utan bara skit bakom spakarna problem..
    Fatta hur mycket kostnader det blir.
    Skickas den in till verkstad tar ju dom ut den avgiften.
    Varför skulle Onoff behöva betala för andras inkompetens.

    Likaså med din mobil.. Är du helt trög eller?
    Du handlar den billigare på nätet för att du är snål..Sedan när det blir problem är det butiken som ska hjälpa till gratis.. Handlar man över internet står det hur det funkar.
    Är väl ganska givet..

    Och du som lämnade in sladden.. Varför höra av sig 3 gånger på 3 månader?? Om du behövde sladden gå in i butiken och förklara läget, våga säga ifrån. Men jag antar att du mesade och skriver av dig här istället för att ta det med butiken?

    Har inte Microsoft hand om Xboxutbyten? Finns ju ett nummer man kan ringa som står i handboken eller på något papper som tillhör om jag inte mins fel?
    Microsoft skickar ut kartong och man skickar kostnadsfritt..tar ca 2-3 veckor så får man en ny..

    Kommentar av Tobbe | september 1, 2008 | Svara

    • Säljare är några som lovar mycket men håller väldigt tunnt. Inna köpet är klart kan de allt om sina produkter men när löpet är klart vet dom ingenting. Vissa affärer ger dessutom service men inte onoff som inte ens vill reparera sina eget sålda varor.
      Har köpt ett satelitpaket där för några år sedan och ville utöka med ytterligare mikrohuvuden. Skulle kunna lösas med ett tonval från satelitmottagaren. Det visade sig sedan att den inte gav från sig någon ton efter de specifikationer som ingick. Sånt vill inte onoff hantera utan de bara slår ifrån sig, deras paket fungerar. Fick byta butik där de kunde göra garantireparationerna som philips betalade.
      Onoff är en butik man bör undvika.

      Kommentar av Abki | november 29, 2009 | Svara

  11. Köpte en mobil där för ett år sen som gick sönder hela tiden(Sony piss prylar för idioter Ericsson)..
    Tog 6månader innan jag fick en ny telefon från ericsson och då funkade inte den heller liksom en helt ny killarna på onoff visste inte vara dom skulle göra med mig så för att bli av med mig fick jag ett presentkort för pengarna jag köpt telefon för haha och dom var rigtingt noga med att säga att jag kunde handla för det över internet för dom vill knappast ha in mig där igen.
    Kan vara för att jag kalla dom inkompetenta …… ….. ….. ….. ……… …….. .

    Ni som säger att det är köparen bla bla bla måste vara dum i huvudet el så har ni aldrig handlat på onoff…

    Kommentar av Erik | oktober 20, 2009 | Svara

  12. I given my adapter by asking three times whether it will fall under 1 year warranty they said if it falls then there is no charge , so , i told i have 1 year warranty service from on off. With confidence i gave my adapter to replace , later 10 days after they told me it will cost 1306 kronors to repair your adapter i was wondering, why sales representatives has not given proper information,it is stupidity to pay huge amount of money for services which costs very less if i buy this product in online. But, i had a hope that onoff is going to help its customers but it is not happened. I am basically from INDIA , when i compare services it is far more (300 percent ) better in my land. I will not suggest my friends to purchase and take warranty products .

    Kommentar av srikanth | februari 3, 2010 | Svara

  13. Jag gett min adapter med att fråga tre gånger om det kommer att falla under 1 års garanti De sade att om det faller så finns det ingen kostnad, så berättade jag att jag har 1 tjänst års garanti från On Off. Med självförtroende gav jag min adapter att ersätta, senast 10 dagar efter det att de sa att det kommer att kosta 1306 Kronors att reparera din adapter Jag undrar, varför försäljare inte har lämnat korrekt information är det dumhet att betala enorma summor för tjänster som kostar mycket mindre om jag köper denna produkt i nätet. Men hade jag en förhoppning om att onoff kommer att hjälpa sina kunder, men det är inte hände. Jag är i grunden från Indien, när jag jämför tjänster är det betydligt mer (300 procent) bättre i mitt land. Jag kommer inte att föreslå mina vänner att köpa och ta garanti produkter.

    Kommentar av srikanth | februari 3, 2010 | Svara

    • Den här webbplatsen fungerar tydligen inte så bra.
      Fick meil den 17 Juli men kommentaren är inlagd 3 Februari visserligen samma år.

      Själva frågan är typiskt för onoff eller säljare över huvud taget. Går det att komma undan en kostnad ska man naturligtvis göra det.
      Om det här problemet uppstår ska man vända sig till din konsumentvägledare som finns hos din kommun. De bör kunna hjälpa dig att sätta press även på onoff.
      Angående 1-årsgarantin så är den 3 år men hanteras år 2 och 3 inte via onoff men ett garantifel kan uppstå ändå.

      Kommentar av Abki | juli 17, 2010 | Svara

      • Jag får mail när det kommer nya kommentarer, men mailet om den tidigare kommentaren hade jag helt enkelt missat.

        Intressant att produktgarantin nu gäller i 3 år, tack!

        Kommentar av Daniel Brahneborg | juli 17, 2010 | Svara


Kommentera

