Basic personligt

Daniels personliga blogg

Utbildningens förfall

Ibland undrar jag om det är fel i huvudet på folk i största allmänhet, eller om det helt enkelt inte finns en enda människa kvar som vill ta något eget ansvar för sitt liv.

Idag har DN en lång artikel om situationen på Lärarhögskolan i Stockholm, som verkar vara en ren lekstuga. Artikeln fokuserar på ordet ”kränkt” (eller ”krängt”, som en av de blivande lärarna stavade det), men jag skulle nog vilja lyfta blicken en liten bit.

Bara det faktum att det alls diskuteras huruvida eleverna ska få prata i mobiltelefon under lektionerna visar hur liten makt lärarna har i klassrummet. När de riskerar att bli anmälda och avskedade för att de inte godkänner vilka dumhuvuden som helst, så är det klart att det inte är de vassaste hjärnorna som söker sig till läraryrket. Istället börjar man sänka kraven, för att tillräckligt många ska bli godkända. Sedan börjar en spännande spiral, med allt sämre lärare, och allt lägre respekt för deras kunnande och yrke (eftersom de inte längre förtjänar någon). Nej, det fungerar inte att ha en personlig assistent när man jobbar som lärare i förskolan, precis som man skulle ha svårt att jobba som ljudtekniker om man är döv.

Samma urholkning verkar ske lite överallt, dessutom. KTH släppte kravet på matte E till civilingenjörsutbildningen. Fint, när den kursen mer än någon annan använder den del av hjärnan som man behöver för att lösa de problem civilarna råkar ut för i arbetslivet. Brandkåren diskuterar att sänka kraven för att bli brandman, eftersom inga kvinnor klarar de nuvarande. Tack, men skulle det börja brinna här vill jag nog helst bli räddad av en 2 meter lång kille med 100 kg muskler, inte någon 50 kg tvärhand hög kvinna.

Är det så svårt att inse att alla människor har sina egna styrkor och svagheter, och att man kanske passar bättre för vissa yrken än andra? Och därefter, vilket är viktigast av allt, anpassa sig? Det är inte pappa statens jobb att se till att alla människor ska få ”stöd” att jobba med vilket yrke som helst, om de inte på något sätt har de förutsättningar som krävs.

Det värsta är att sedan kommer lärarfacket och gnäller över att de har dåligt betalt, titt som tätt. Öh, kan det bero på att många elever kan mer än sina egna lärare, så att de inte har någon rätt att få en enda spänn?

Självklart finns det ju bra lärare också, men ska den här urholkningen fortsätta så lär det inte dröja många år innan de är utrotade.

Tillägg: När SvD’s ledarblogg hyllar artikeln i DN, då har det gått ganska långt.

Tillägg 2: Massor med fler inlägg om detta på knuff.se.

Andra bloggar om: , .

Annonser

februari 17, 2008 - Posted by | idioti, politik

8 kommentarer »

  1. Vilken spännnade värld på Lärarhögskolan. Som att gå på nattgammal is. ”Grodor” hoppar ur munnen på erfarna och välutbildade människor på skolan. De ska ju ta hänsyn till att JAG har svårt för mig. Hur ska det gå när de som lärare är ensamma i klassen med minst sagt mer krävande adepter än lärarna de själva har? Jag skulle vilja vara en liten skorpion där.

    Den bristande insikten om kommande krav är rätt häftig, när diskussionerna i dag handlar SÅ mycket om behöriga lärare!!
    Yeah!

    Kommentar av MoBritt | februari 17, 2008 | Svara

  2. ”Det värsta är att sedan kommer lärarfacket och gnäller över att de har dåligt betalt, titt som tätt. Öh, kan det bero på att många elever kan mer än sina egna lärare, så att de inte har någon rätt att få en enda spänn?”

    Du tror inte att det här med att det är dåligt betalt också kan vara en del i anledningen till att ”det inte är de vassaste hjärnorna som söker sig till läraryrket”? I vilken ända ska man börja? Och hur?

    (tolka nu inte det här som kritik mot resten av ditt inlägg, det är en fundering som kom av just det stycket).

    Kommentar av Mikey | februari 17, 2008 | Svara

  3. Mikey: Jo, absolut. Det är ju en negativ spiral man håller på att gräva ner sig i. Det enda vettiga är ju att återinföra tillräckligt hårda krav. Om sedan inte en kotte examineras på flera år så är ju det en smäll man får ta för att komma upp på banan igen.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | februari 17, 2008 | Svara

  4. Det är ju fullständigt groteskt. På sikt leder det ju bara att examen inte blir någonting värt.

    Kommentar av Thomas | februari 17, 2008 | Svara

  5. Det finns nog många skäl till allt möjligt, men jag undrar om inte lärarfackens halsstarrighet angående att lärare ska vara ”behöriga” i alla lägen, som nu straffar sig.

    Dessutom så är det såhär att gymnasieelever (som då ska vidare till högskolan) fostras i någon slags grupparbetsmentalitet, och en förväntan om att få ”G” i ett ämne bara de visar sin lekamen i klassen. Detta har mindre vetande (och oerfarna) lärare gått med på, och vips, så är en nyordning född. Missuppfattningen att det är skolans fel (eller lärarens fel) om eleven inte lyckas lära sig något.
    Lärarna kan generellt sett inte hantera gruppdynamiska processer, kan inte hantera konflikter, kan inte argumentera mot självcentrerade elever (ni vet, tonåringar är alla var sitt centrum i universum). Dessutom vägrar lärare konsekvent att införa disciplinåtgärder, eftersom dessa ”motverkar sitt syfte” (dvs. att eleven ska lära sig något). Men om man aldrig lär eleverna att lära av sina misstag (dvs. de begår aldrig misstag) så kommer eleven fortfarande att tro att denne är universums centrum.

    Detta fortplantar sig sakta men säkert upp i högskolan, och så får vi nötter till lärare, som tycker de är såå bra för att de är behöriga; facket sätter stopp för influenser utifrån ”arbetslivet” eller näringslivet och förhindrar lärare med bättre och säkrare kunskaper att komma in på skolan.

    Det blir en slags kompetensinavel.

    Kommentar av JOCA | februari 18, 2008 | Svara

  6. Thomas: Det finns ju redan uttrycket ”those who can, do, and those who can’t, teach”. 🙂

    Joca: Bra poäng.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | februari 18, 2008 | Svara

  7. Problemet gäller ju inte bara lärarutbildningen. Vad som är en vällovlig lag för att undvika diskriminering på grund av till exempel kön, etnisk tillhörighet eller sexuell läggning kan i själva verket bli en effektiv bromskloss i människors framtida liv. Vem är betjänt av att få ett yrke eller en position som man egentligen inte passar för men som man har lyckats genomdriva därför att man känner sig ”kränkt”? Nog skulle jag vilja lära mig att svetsa innan jag använder kränkningsargumentet för att genomdriva en anställning som svetsare. Och om jag skulle vilja jobba som taxichaffis i Istanbul så vore nog en av mina första åtgärder att lära mig språket så bra som möjligt.
    Kravet på bättre språkkunskaper hos invandrare tycker jag därför är av godo. Det är en hjälp i det dagliga livet, precis som väckarklockan är en hjälp för att komma igång varje dag.

    Kommentar av RonnyBGoode | februari 18, 2008 | Svara

  8. Det ”nya” och mer ”spännande” Sverige bjuder på fler överraskningar. Snart är vi nere på samma bildningsnivå som Mogadishu.

    Kommentar av johnjohnsson | februari 18, 2008 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s