Basic personligt

Daniels personliga blogg

Nikyu i april

Nu är det spikat. I april ska jag prova för nikyu (2 kyu, dvs två graderingar innan svart). Det är precis innan ett läger i Karlstad dit det ska komma två japaner med 7:e dan, så jag hoppas att det kommer gå bra. Med ett nytt bälte runt magen så kommer jag vara sämst i min klass, vilket aldrig är fel. Då lär man sig desto mer.

Det lutar åt att två personer till ska upp samtidigt, till 3 kyu respektive 4 kyu, så vi får försöka hjälpa varandra så gott det går. Vi gick igenom våra respektive nya tekniker i går, och äntligen börjar det kännas som att man faktiskt har någon viss koll på vilken teknik som är vilken. Till 4 kyu är det (förutom grunder och sånt) 7 tekniker, till 3 kyu tillkommer ungefär lika många, och till 2 kyu, 1 kyu och 1 dan ungefär 15 per grad. Till skillnad från vissa andra stilar så kan vi bli testade på tekniker även för de lägre graderna, så det är lite grand att hålla reda på. Men som någon sa, hur kul vore det om det var enkelt?

Den här graderingen har ju varit på tal i ett år nu, så det är skönt att det äntligen ska bli av. Det tog lite väl lång tid, men mitt mål att nå svart bälte innan jag är 40 känns ändå inte helt omöjligt. Vi har trots allt en ganska ”snäll” 1 dan till skillnad från karate.

Andra bloggar om: , , .

februari 8, 2008 - Posted by | shorinjikempo

2 kommentarer »

  1. Visst är det härligt att ha mål när man tränar? Jag har (del-) målet 2:a kyu i maj, får se hur det går.

    Det är bara att träna, träna, träna, träna…

    Kommentar av Ister | februari 10, 2008 | Svara

  2. Heja heja!! Nu e det bara att sätta igång och träna lika galet som jag gjorde ett tag och ska göra igen så fort körkortet är färdigt (6 dagar i veckan xD)

    Kommentar av Sabina | februari 11, 2008 | Svara


Kommentera

