Basic personligt

Daniels personliga blogg

Lycka till

Jag fick massor av sidvisningar från folk som sökte på Per Sundin i går, som jag inte riktigt förstod. Nu visade det sig idag att han tydligen hade bytt jobb till att bli chef på Universal Music istället för Sony BMG. Intervjun avslutas med att han säger ”Det verkar som om opinionen på något sätt börjat svänga”, varför jag känner att jag vill önska honom lycka till med hans jobb att få folk att köpa plastbitar igen.

När jag nu ändå känner mig givmild med lyckönskningar vill jag även ge en till Håkan Roswall, så att han hittar någonting att åtala för i morgon som är vassare än ”anstiftan till medhjälp till att tala om på vilken dator det kanske finns en kopia av Per Gessles senaste singel”.

Slutligen vill jag önska mig själv lycka till i mitt projekt att få en natt i sängen med Jessica Alba. Det känns ungefär lika sannolikt.

Andra bloggar om: , , , , , .

januari 30, 2008 - Posted by | media, politik, problemlösning

5 kommentarer »

  1. Hej Daniel!
    Jag undrar om du vill förklara/utveckla lite varför comhem är ingen bra alternativ som internetlev. Såg en kommentar på Alter.egos blogg.

    Tack på förhand/AR

    Kommentar av AR | januari 30, 2008 | Svara

  2. Lite för många historier om kundtjänst som inte kan någonting, ping-tider som leker jojo, avbrott i största allmänhet, dålig maxfart, osv. Alla operatörer har ju problem ibland, men Comhem ger alltid sämst intryck.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 30, 2008 | Svara

  3. Jag har kabel-TV från ComHem i lägenheten (via min hyresvärd), och för ett antal år sedan uppgraderades uttagen till ”tre hål i väggen” så att vi skulle kunna få bredband från ComHem också (utöver de bredbandstjänster vi redan kunde få via Bredbandsbolaget eller telenätet). Sedan började reklamerbjudandena från ComHem ramla in i brevinkastet.

    Jag hade vid den tiden inget behov av bredband, och tröttnade rätt snart på reklamen. Till slut ringde jag ComHem och undanbad mig fortsatta utskick, med hänvisning till 13 d § marknadsföringslagen. Det visste kundtjänsten inte hur de skulle hantera, så jag bad att få tala med ComHems jurist. Till min överraskning fick jag göra just det.

    Jag: Var snäll och sluta skicka reklam till mig. Jag tänker inte beställa någon av era tjänster.
    Juristen: Visst, det är bara att du anmäler dig till NIX, så upphör reklamen.
    Jag: Du förstår inte. Jag undanber mig inte all reklam från alla företag; jag undanber mig reklam från ComHem. Jag vet att ni finns. Det räcker nu.
    Juristen: Det går tyvärr inte. Vi har inte din adress i något register, utan vi anlitar ett externt företag som skickar vår reklam till alla adressater i din fastighet. De hoppar dock över adressater som står i NIX.
    Jag: Tack för upplysningen, men vem ni anlitar för utskicken är ert problem, inte mitt. Det är väl en smal sak för er att anteckna min adress i ett register hos er, och meddela er distributör att de skall hoppa över såväl adressaterna i det registret som adressaterna i NIX?
    Juristen: Nej, det går inte. Vi får inte föra register över andra än våra kunder, och du är uppenbarligen inte kund hos oss!
    Jag: Men jag ber er ju att lägga in mig i spärregistret; ni har mitt medgivande! Vad hindrar er? PUL?
    Juristen: Tyvärr, vår policy tillåter det inte.

    Vi avslutade hur som helst samtalet i vänlig ton medan vi konstaterade att vi inte var överens. Jag övervägde att gå vidare med fallet och anmäla ComHem till antingen Konsumentverket eller Datainspektionen, men jag orkade inte.

    Reklamen har fortsatt att droppa in då och då. Någon gång skall jag göra verklighet av mina planer på att svartlista ComHems alla IP-adresser så att deras kunder varken kan se mina webbsidor eller skicka e-post till mig, utan i stället får ett felmeddelande med upplysning om orsaken samt förslaget att kontakta ComHem support om de vill klaga på utebliven konnektivitet. Om ComHem inte vill lägga två strån i kors för att göra livet lättare för mig, varför skall jag gratis bidra med mina webbsidor till de nätanslutningar ComHem säljer till sina kunder?

    För övrigt har kanalväljaren i min TV varit trasig i två år nu, så jag tittar inte ens på ComHems TV-kanaler längre. Jag skaffade en digitaldekoder och använde marknätet i stället så länge videodelen fungerade, men nu har även den pajat. Dags att avanmäla TV-innehavet till Radiotjänst, tror jag…

    Kommentar av Anders Andersson | januari 31, 2008 | Svara

  4. Hej Daniel!

    Taaack!

    Jag tycker inte att de är sååå hemska. Hitintills har det inte varit något avbrott pga fel, endast för ”modernisering” av den gamla installationen från UPC-tiden. En sak som jag uppskattar är att man få info i god tid och avbrotten har alltid varit på natten, aldrig på dagen. Kundtjänsten är hopplös inte bara kunskapsmässig dessutom väntetiderna är uppåt en halv timme, det är absolut inte kul. Det finns andra som är värre, som tex Glocalnet… ”Farten” är betydlig sämre än den var i början men vad ska man göra?

    Brukar läsa din blogg, intressanta och roliga inlägg, man vet aldrig vad du kommer att skriva om…
    Ett av dina inlägg har gjort mkt stark intryck på mig, ”Annorlunda”…

    God natt!/AR

    Kommentar av AR | januari 31, 2008 | Svara

  5. Anders: Svartlistningar är alltid kul.

    AR: Tack. 🙂

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 31, 2008 | Svara


Kommentera

