Basic personligt

Daniels personliga blogg

Dödsryckningar från Film2Home

Gerard Versteegh, grundare till Film2Home, skrev ett inlägg i Dagens Industri idag.

Jag surfade dit för att kolla vad de hade för priser, men möttes bara av en stor ruta som sa att eftersom jag inte hade Internet Explorer på min Linux-dator så kunde jag gå och dö, och de ville inte ha några pengar av mig. Men så bra tänkte jag, och stängde den fliken. Det har stått ”vi jobbar för stöd för Linux” i flera år, men eftersom de inte har förstått att de först måste göra sig av med DRM-tramset så kommer det aldrig hända.

Gerard gillar inte Renforsutredningen, men mest för att den är för mesig. Han vill stoppa även utländsk trafik, kanske genom att utnyttja den där praktiska servern hos FRA. Då kan han ju passa på att se till att posten får öppna all snigelpost och slutar dela ut brev till de som verkar göra någonting olagligt också. Upphovsrätten måste ju tydligen skyddas till varje pris.

Han tror att inlägget av Karl Sigfrid och hans 13 moderatkollegor berodde på sviktande väljarsiffror, men det tycker jag säger mer om hans egen moral.

Tydligen så har 3500 jobb försvunnit i musikbranschen, på grund av ”brist på kreatörer”. Lustigt, för det är ju inte kreatörerna som blir lidande av fildelningen, utan de onödiga mellanhänderna. När dessa mellanhänder, så som han själv, vägrar sälja till 50% av de potentiella kunderna, får de faktiskt skylla sig själva om det går dåligt. Att konkurrera med ”gratis” är fortfarande inget problem, bara man tillhandahåller tillräckligt bra service. Är det så svårt att förstå? Hur hans kunder skulle bli fler om man helt klippte linan för över en miljon hushåll i Sverige, framgår inte. Någon brist på kreatörer finns knappast heller, med tanke hur mycket det skrivs överallt, och hur mycket som läggs upp på Youtube. Fast han kanske bara räknar de författare och filmskapare som Liza Marklund känner till?

Folk har fildelat musik och film i snart 10 år nu, men ändå jobbar hela 20.000 personer i filmbranschen bara i Sverige. När, mer exakt, är det alltså tänkt att de där personerna ska bli arbetslösa på grund av fildelningen? Om ytterligare 10 år? Det har ju inte hänt speciellt mycket under de senaste åren. Varför CD-försäljningen har dalat finns det massor med förklaringar till, och fildelningen är inte en av dem.

Slutligen vill han ”återupprätta upphovsrätten”, för att ”I en modern rättsstat är det senare en självklarhet”. Tack, men rättigheten till ett privatliv är viktigare än att möjligheten att spåra varenda kopia av varenda verk som någon har gjort senaste seklet. Vi kan inte ha både och, utan måste välja. Det var det som de 13 moderaterna insåg.

Min vilja att ge några pengar till hans företag, oavsett hur många Linuxklienter de får ihop, gick precis ner till noll. Jag sponsrar inte företag som vill övervaka ett helt lands befolkning, och beröva miljontals människor sin internetuppkoppling enbart på grund av hans egen oförmåga att hitta en fungerande affärsmodell.

Andra bloggar om: , , , , .

januari 21, 2008 - Posted by | idioti, media, politik, teknik

3 kommentarer »

  1. Såg precis hos Emma att siffrorna om den finska fildelningen, som han också tog upp som ett bevis för hur bra det var med övervakning, är falska:

    http://opassande.se/index.php/2008/01/22/ifpi-ljuger/

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 22, 2008 | Svara

  2. Jag var med i ett tv-program på SVT där jag testade några olika sätt att hyra film på nätet. Det hela fallerade rätt katastrofalt, jag var tvungen att installera Win XP, använda WMP med DRM-plugin och även fast jag har bra lina osv. så funkade det bara på en av de tre siter jag testade. Och dessutom var kvalitén katastrofal, ungefär som en Xvid med extremt låg bitrate.

    Kommentar av chefen | januari 24, 2008 | Svara

  3. […] var det bara en dryg månad sedan han hade en stor artikel i Dagens Industri om hur hemskt det är med fildelning, och att det behövs saker som Cecilia Renfors förslag, DRM, […]

    Pingback av Gerard Versteegh ljuger sig blå « Basic personligt | mars 3, 2008 | Svara


Kommentera

