Basic personligt

Daniels personliga blogg

Ask vill inte förstå

Jag blev lite förvånad när jag såg dagens utspel av Beatrice Ask som tyckte att fildelning var ett ”allvarligt problem”, och därför skulle få två speciella åklagare som kunde fokusera på sådant. Den tekniskt otroligt kompetente Håkan Roswall, kanske? Vem vet, det kanske ligger en olaglig fil i ett tangentbord eller i en router? Titta, en nätverkskabel! Trafiken går ju genom sådana, så det kanske ligger kvar en MP3-fil där som har fastnat?

Emma har några förslag på vad brevet har för syfte, men jag tycker att visar det några saker till. Beatrice Ask har inte förstått en bokstav av vad fildelningsförespråkarna i sitt eget parti har sagt. Eller, så har hon Thomas Bodström som idol och vill mer än någonting annat genomföra hans totalitära övervakningspolitik. Dessutom har hon lyssnat alldeles för mycket på mediabranschens lobbyister (jag vägrar kalla dem för ”kreatörer”, med tanke på deras uppenbart totala brist på kreativitet) och vill stifta lagar för att lösa någonting som inte ens är ett verkligt problem. Det, i sin tur, visar hur kortsiktigt hon tänker. Ingen förståelse för situationen som helhet, eller vad de olika alternativen skulle ha för effekt. Effekt i verkligheten alltså, inte i APB’s sagovärld.

Det verkar mer och mer som att den här bristen på långsiktiga mål är genomgående för moderaternas politik numera. Inte så konstigt att de tappar väljare.

Uppdatering: Nu även hos IDG.

Andra bloggar om: , , , , , .

januari 18, 2008 - Posted by | politik, teknik

2 kommentarer »

  1. Jag har en USBdammsugare för tangentbordet, kan säkert ligga några små musikfiler där inne och häcka också som jag dammsugit upp.

    Olagligheter överallt, herregud vart är vi på väg?

    Kommentar av Mia | januari 18, 2008 | Svara

  2. Bäst att göra sig av med dammsugaren också.

    *tittar mig omkring*

    Hoppsan, det verkar jag redan ha gjort…

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 18, 2008 | Svara


Kommentera

