Basic personligt

Daniels personliga blogg

Per Sundin famlar i mörkret

Det är nästan så att jag tycker synd om Per Sundin, när han i dagens SvD visar att han är alldeles för inkompetent för att sitta på en chefspost.

Att folk köpte lite digital musik 2005 och 2006 var inte så konstigt. Nätbutikerna var nya, och folk hade nya MP3-spelare som de ville testa. Det räcker att man köper en låt eller två var för att det ska bli ganska många låtar i slutänden. Sedan kommer Per och är förvånad över att försäljningen inte ökade under 2007: ”Den digitala försäljningen har inte ökat lika mycket som vi hoppats på”. Vaddå ”hoppats på”? De har inte gjort flasklock för att locka mig att spendera pengar hos dem, och ändå ”hoppas” de att försäljningssiffrorna ska gå upp. Det enda de har gjort är att infektera folks datorer med rootkit, ha inkompatibelt DRM-trams som inte fungerar på min MP3-spelare, och ha alldeles för höga priser. De flesta skivor som har släppts senaste åren är dessutom greatest hits-samlingar av olika slag.

Och nej, det handlar inte om någon ”enorm brist på respekt inför upphovsrätten”, utan att snarare skivbolagens enorma brist på respekt inför den tekniska utvecklingen. Varken tryckpressar, radio, bandspelare eller något annat har lett till kulturlivets död. Det har snurrat MP3-filer på nätet i 10 år nu, men det produceras fortfarande både musik och film. Ju fler år som går, desto tydligare blir det att det där ”vi kommer att dö”-tjafset är en ren lögn. Sedan kanske några bolag går i konkurs ändå, men så är det ju i alla branscher.
Pers inkompetens visar sig också i hans förakt och nonchalans inför kundernas åsikter om DRM, när han fortfarande påstår ”idag finns det ingen som kan säga att det inte finns bra lagliga alternativ”. Nähä. Förutom de 870 personer som Maria Styvén, nybliven doktor i industriell marknadsföring, har pratat med. Och de som jobbar på nätbutikerna som ska försöka sälja det där skräpet. Och alla kunder som vägrar köpa det, utan skaffar sig en märkbart bättre produkt istället. Den enda vettiga nätbutiken för musik är AllOfMp3 (eller vad de heter numera), men den försöker ju musikbranschen censurera bort.

Sedan börjar han svamla igen, om att han ”tror generellt” på mobilmarknaden. Lycka till. Hur lång tid tror han att det dröjer innan folk inser att de där låtarna de betalade massa pengar för, både för själva låten och för trafikavgiften till operatören, dels kanske inte ens går att kopiera över till datorn, och ännu mindre går att kopiera över till deras nya mobiltelefon? Folk byter ut sina prylar emellanåt, och att då behöva betala en gång till för samma låtar är bara absurt. Inte minst när priset är på i stort sett samma nivå som på CD, som fungerar perfekt i hur många CD-spelare som helst. Visst, det kanske är kul att ladda ner någon enstaka låt någon gång för att se om det fungerar, men mer än så är det inte.

Hur sjutton kan man sitta kvar som chef i flera år när man uppenbarligen inte har någon som helst förståelse för marknaden och inte har några som helst kreativa förslag på hur man ska dra nytta av den enorma utveckling som sker på nätet numera, utan bara sitter och ”hoppas” att världen ska ändras för att passa ens egna 20 år gamla affärsmodell?

Sanslöst.

Andra bloggar om: , , , , , , .

Advertisements

januari 15, 2008 - Posted by | idioti, politik, teknik

5 kommentarer »

  1. Kärnan i problemet är kombinationen pris och kvalitet. I alla andra branscher får man oftast bättre kvalitet om man betalar mer, men det verkar inte skivindustrin se som ett vinnande koncept. Ta hellre mer betalt för en produkt som tar 10min för EN person att producera, och sedan är gratis att kopiera hur många ex som helst av, i all evighet, än för en CD som måste tryckas upp individuellt, kostar att frakta och som tar plats i fysiska butiker. Bob Dylans ”Blood On The Tracks” kostar 79kr för CD och 99kr för download på cdon.se.

    Per Sundin är ju fullständigt bindgalen

    Kommentar av Martin | januari 15, 2008 | Svara

  2. De största musikbolagen försöker via IFPI och andra organisationer stoppa mindre bolag samt distributionsmedel de inte förstår/har tillgång till. Dessa stora bolag har över 81% av hela världsmarknaden på musikdistribution. Det är inte så konstigt att de försöker med allt från olagligheter (SONY:s rootkits) till lögner (se ovan), lobbying (via IFPI etc), övervakning (Antipiratbyrån) och juridiska hot och stämningar (alla dessa ”fildelningsmål”).

    De här stora musikbolagen är inte ute efter att ”skydda upphovsrätten”. De är ute efter en monopolistisk distributionsmodell, och dessa bolag är extremt farliga. De kan gärna jämföras med tobaksindustrin.

    Det här är inga snälla bolag, och de är inte korkade eller dumma. De vet exakt vad de gör.

    De är farliga.

    Kommentar av Gurka i Burka | januari 15, 2008 | Svara

  3. Jag tror att de [skivbolagen] lite kan komma undan från där med att man ska kunna flytta om sina låtar. Eftersom jag laddar ner mina mp3:or skiter jag i om de försvinner: när jag skulle installera om datorn blev det fel och jag blev av med 30 gig innan jag hann ta backup, men det är skitsamma för de var ju ändå gratis. Jag tror att man glömmer att man betalat för musiken en gång, precis som jag gjorde med de mycket få låtar jag köpte i itunes. Istället piratar man hem nya.

    Kommentar av Jonas | januari 16, 2008 | Svara

  4. […] över att Per Sundin inte riktigt visste vad han pratade om i chatten häromdagen. Det är ju inte första gången han har varit ute och cyklat, liksom. För knappt ett år sedan visste han inte om de skulle plocka […]

    Pingback av Förvirrade Per Sundin | Basic personligt | november 27, 2008 | Svara

  5. Per Sundin, som chef för Universal Music, behöver varken vara påläst inom allt som har att göra med piratkopiering, ha solidariska avsikter med vad han försöker genomföra eller inte ens behöva ha några smarta, kreativa idéer angående hur man ska utvecklas med mediadistribution i framtiden för att göra ett bra jobb som just: chef.

    Hans inkompetens bygger du på små ordval som blåses upp ohyggligt och kommer in på andra kontroversiella debatter.

    Din enorma kritik mot små brister (som till största del alltså baseras på att ni har delade åsikter) tyder på att du inte längre för en seriös, avslappnad argumentation utan snarare häver ur dig hatiska saker som från ditt övertygade perspektiv känns äkta.

    Att ta upp AllOfMp3 som exempel är fullkomligt irrelevant då det var en tjänst som INTE är laglig utan endast hade hittat ett tillfälligt kryphål för att kunna bedrivas (lite som TPB faktiskt).

    Jag är inte mot fildelning (jag gör det själv), jag är endast emot ologiskt ickeobjektivt tänkande och argumentation.

    Efter sådant här utredande kan argumentation mot och för fildelning ta sig vid.

    Slutligen så handlar det inte längre om hur onda skivbolagen är eller om att musik/filmproduktion kan dö ut. Det handlar om om man som skapare av olika digitala ting ska få vara garanterad rätt till sin skapelse. Om inte så KOMMER film/musik/programskapandet, som det ser ut idag, att minska.

    Tycker majoriteten av världen att minskning av detta (dagens enkla tillgänglighet samt ständigt skapande av ny media) är värt det för att vissa av oss ska kunna hämta media gratis? I längden är det den frågan som avgör.

    Kommentar av Objektivitet är enda vägen till sanning | november 1, 2009 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s