Basic personligt

Daniels personliga blogg

Hata grub

Den i särklass struligaste delen i Linux är Grub, som används för att boota kerneln. Tyvärr pratar inte Bios och Linux riktigt samma språk, vilket gör det hela lite komplicerat. Om man som jag dessutom ofta fixar till diskar på en annan dator än den som de ska användas på, blir det ännu värre.

Nu när jag hade kopierat innehållet på laptopdisken till en ny och större (och framför allt, hel), var jag tvungen att se till att den kunde boota också. Jag kör grub-install på disken, varvid varken den eller min vanliga dator ville boota.

Lite för många timmar senare, med hjälp av Ubuntus installation/live/rescue-CD, är min dator tillbaka i leken igen. Många skumma anrop av grub-install, monterade kataloger och försök senare. Varför den bara inte kan göra en viss disk bootbar, med de två partitioner som behövs enkelt utpekade, förstår jag inte. Eller finns det någon smidig frontend som jag har missat?

Andra bloggar om: , .

januari 13, 2008 - Posted by | teknik

3 kommentarer »

  1. GRUB är iaf betydligt enklare än LILO =)

    Fördelen (och samtidigt nackdelen) med GRUB är att den är väldigt generell, man kan boota det mesta med den. Solaris x86 kör t.ex. med GRUB sedan ett tag tillbaks.

    x86 är en sunkig arkitektur, ”riktiga” system har bootmonitorer och behöver således ingen GRUB/LILO/vfsh.

    Kommentar av Linus S. | januari 14, 2008 | Svara

  2. Så sant. Grub är på det sättet ungefär som demokrati: Det suger, men alternativen är sämre.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 14, 2008 | Svara

  3. sudo aptitude install qgrubeditor
    Löser dina problem. 🙂
    För övrigt verkar du vara en klok man eftersom du verkar tycka som jag i de flesta frågor. Du kan ju kolla in min blog så ser du.
    Toodles

    Kommentar av chefen | januari 15, 2008 | Svara


Kommentera

