Basic personligt

Daniels personliga blogg

Gillar Blogge Britney?

Jag läste precis Blogges inlägg om den uppenbarligen förvirrade Lennart Regebro, som verkar tro att man kan äga information. Det är tämligen uttömmande, så jag tänker nöja mig med att klippa ut några favoritcitat:

”… Britneys senaste tragedi”

”…Britneys senaste mirakel…”

”… i Britneys fall kan det röra sig om 120–130 år, och först runt 2130 kan mänskligheten bygga vidare på hennes vidunderliga alster.”

”… för att uppmuntra kreatörer att skapa storartade verk, som ”Baby one more time…” och liknande.”

Bortsett från den första meningen verkar Blogge vara Britneys största fan. Jag undrar bara varför min ironidetektor ger fullt utslag för alla de andra. Den måste vara felinställd.

Jag tycker för övrigt om en upphovsrätt som ger mig tillstånd att skriva ett sådant här inlägg, och en teknisk plattform som gör det möjligt. Hade Blogge istället gjort det som en blålaservideo, hade jag behövt ta mig förbi några hyllmetrar med förkortningar för olika typer av kopieringsskydd, åtkomstskydd och annat meningslöst trams.

Andra bloggar om: , , .

januari 7, 2008 - Posted by | bloggar, humor, media, politik

5 kommentarer »

  1. Ah, Britney… det är en härrrlig tjej!

    Kommentar av Blogge Bloggelito | januari 7, 2008 | Svara

  2. ”som verkar tro att man kan äga information.”

    Ja, det är nämligen just precis det upphovsrätten är till för. Så det kan man, åtminstode i juridisk betydelse.

    Kommentar av Lennart Regebro | januari 7, 2008 | Svara

  3. Det där låter misstänkt likt ”så har det alltid varit, så så skall det alltid förbli”, vilket inte är speciellt konstruktivt.

    Jag har flera gånger skrivit om det viktiga med att klargöra _poängen_ med de lagar som staten tycker att man ska följa. Att ge en låtskrivare rätt att bestämma om jag får lyssna på en låt i bilen eller inte, till priset av ett avskaffande av all form av privat kommunikation, tycker både jag och bevisligen ganska många andra, är en aning överdrivet. Speciellt när frånvaron av denna kontroll, dvs möjligheten för mig som konsument både att fildela och ta privata kopior på musik och film, inte leder till någon bevisad skada.

    Föräldrar brukar också vilja ha synpunkter på vem deras barn inleder ett förhållande med, även om samtliga inblandade är myndiga, men det leder heller inte heller till så mycket gott. Att man ”vill ha” och att man ”ska ha laglig rätt att få” är två väldigt olika saker.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 8, 2008 | Svara

  4. Det låter bara misstänkt likt detta om man tror att jag uttalar mig i bör-frågan, vilket klargjorde i blogginlägget att jag inte gjorde.

    Kommentar av Lennart Regebro | januari 8, 2008 | Svara

  5. […] tidigare inlägg om upphovsrätt gav upphov till vissa svallvågor i den libertarianska bloggosfären. Frågan handlar i grunden om ifall upphovsrätt är […]

    Pingback av En libertariansk syn på upphovsrätt « Lennart Regebro | januari 11, 2008 | Svara


Kommentera

