Basic personligt

Daniels personliga blogg

Säker lagring hos Telia

Det som jag tycker är roligast med den kraschade servern hos Telia, mer än tacksamhet för att jag inte har min egen mail där, är all reklam de gjorde tills för ganska nyligen sedan. De hade en ny tjänst med ”säker lagring” i ett bergsrum, med backuper och virusskydd och allt. Där skulle man för en hutlöst hög månadskostnad få lagra filer av olika slag.

Jag ser fram emot ett trovärdigt uttalande från dem nu, som förklarar både varför de inte använde den tjänsten själva för sina mail, och hur de tror att någon, någonsin mer, ska kunna lita på att de inte slarvar bort saker igen.

När man sedan får läsa att Telia har som vana att be folk köra utan brandvägg när de har problem, och att det enda de erbjöd de drabbade kunderna var 200 spänn i ett presentkort i en Teliabutik (vilket innebär att nettokostnaden i praktiken blir noll), känns det inte riktigt som att det är de som är förstahandsvalet om vi skulle vilja byta bredbandsoperatör.

Länk: Aftonbladet, DN, IDG, SvD.

Andra bloggar om: , , , .

Advertisements

januari 6, 2008 - Posted by | idioti, teknik

14 kommentarer »

  1. ”Mail” och ”Säker lagring” är två helt olika tjänster. Säker lagring ingår i priset så det är inte med någon ”Hutlös” månadskostnad Telia erbjuder den tjänsten som du beskrev det. Vad det gäller säkerhet är ju idag Telia den enda operatören som erbjuder ”Säker Surf” (virusskydd och Brandvägg) i månadsavgiften som du får betala ”hutlöst” för hos andra operatörer. Om ett bredband inte fungerar och man gör en felanmälan så utgår ersättning i form av avdrag på fakturan om felet inte är åtgärdat innom 5 arbetsdagar, vilken operatör har det inskrivet i sina allmänna villkor? mail är ju en tjänst i tjänsten och därför utgår normalt ingen ersättning för avbrott i mailen, därför tycker jag att det är ganska generöst av Telia att de erbjuder 200 kr alla fall! Vad glad att du får nånting och att de visar att de är villiga att hjälpa istället för att vara så Girig!

    Kommentar av Algot | januari 6, 2008 | Svara

  2. Jag tror att herr Brahneborg just blev ”ägd” som det heter på internet. Blanda inte ihop äpplen och päron så ska du se att ditt liv blir mycket enklare framöver.

    Kommentar av micke | januari 6, 2008 | Svara

  3. Kan bara hålla med .. Telia suger duktigt .
    Bryr mig inte ett dugg om vilka tjänster som ingår och vad som inte ingår. MEN de har sin tjänst säker lagring och gör reklam om hur viktigt det är att man har koll på sin data. MEN att se till att ha ordenlig backup på sina mailservrar har de inte. Att den senaste FUNGERANDE backuppen är sen den 15e december är ju totalt förkastligt.
    Om man sköter en backup ruting (Mänsklig och Maskinellt) då skall inte sånt här kunna hända. Backup skall förvaras på olika ställen och vara ”isärkopplade” så inget skall kunna hända backupen. Spegling mellan servrar är en annan sak , men extern backup måste finnas oxså. Att de har sin tjänst säker surf har ingenting att göra med att de hjälper sina kunder, de enda de hjälper är sig själva efterssom ett nät med mindre virus i kräver mindre support. Nä ta o lägg ner det där företaget. Är inte staten största ägaren fortfarande ?? vart tar utredningen vägen om vad som VERKLIGEN har hänt ??

    // Freddy

    Kommentar av Freddy Beck | januari 6, 2008 | Svara

  4. Det som ingår i Säker lagring är några hundra MB. Hurra. Sedan står det ”Du kan vid behov utöka denna yta för en mindre kostnad”, men ingenstans några siffror. Hade det varit hyfsat billigt hade de inte behövt gömma priset.

    Jag ser ingen anledning till att lita på Telias säkerhet i en produkt, när säkerheten i en annan produkt bevisligen är undermålig. Som Mary Jensen har skrivit flera gånger, så råkar man ut för intrångsförsök med Teliaabonnemang även om de påstår att de har en fungerande brandvägg.

    Så man får ersättning om något är fel, men inte om något är fel på någon av delarna som ingår? Verkar jättebra. Kanske något för biltillverkarna? Flera års garanti, men man får ingen ersättning för lack som rostar, eller om det blir problem med någon del av motorn, bromsarna eller växellådan.

    micke: Inte riktigt. 🙂

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 6, 2008 | Svara

  5. Hmmm. Läs på innan ni klagar. Inte är det lacken som rostar.
    Utan plåten under. Och testa att klaga med rostskyddsgarantin, antingen är det förlite rost eller så har du misskött bilen så att garantin uteblir. Jätte tråkigt att sådant här händer men sen är det så at telia är största telecombolaget i sverige och hängs därför ut väldigt ofta. Vet att det är samma problem hos andra operatörer men det läser man väldigt sällan om.
    Ska bli kul att höra alla kunder på måndag som kommer in och klagar trots att dom inte har blivit berörda. iofs IDIOTER finns det gott om, internet har många bevis på det.

    Kommentar av sollet | januari 6, 2008 | Svara

  6. ”så råkar man ut för intrångsförsök med Teliaabonnemang även om de påstår att de har en fungerande brandvägg”

    Är ett intrångsförsök samma sak som ett lyckat intrång? Brandväggen man har när man installerar och använder Telia Säker Surf är samma brandvägg som F-Secure saluför. Och det är faktiskt en av dom bättre som finns där ute. Visst, den är inte osårbar på något sätt men ändå en kompetent brandvägg.

    Säker Lagring är ett samarbete mellan Storegate, specialister på backuplösningar. Du blandar fortfarande friskt i fruktkorgen. Epostsystemet och säker lagring har ingenting med varandra att göra. (Men visst, hade storegate varit inblandade i driften av telias epost så kanske situationen hade varit annorlunda). Om dom ”några hundra mb” man erbjuds inte räcker så är det ju bara att utöka utrymmet. Det är klart att det kostar. Kraftfulla tekniska plattformar kostar pengar.

    Sen kan man ställa sig en mer generell fråga. Är det inte bara dumt att ha sin epost hos sin ISP? Vad händer om man vill byta leverantör? Det är ju knappast så att man får behålla sin @telia.com om man byter till BBB. Just nu har vi ju ett aktuellt exempel på när leverantören klantat till det rejält och massa kunder råkar i tråkigheter.

    Med tanke på hur avtalet mellan kund och telia är formulerat, ett avtal som alla kunder skriver under på, så är nog 200 kr i ersättninge att betrakta som generöst. Telia hade med rätten på sin sida faktiskt kunna skita fullständigt i alla sina kunder och valt att inte betala ut någon erättning alls.

    Kommentar av micke | januari 6, 2008 | Svara

  7. Kanske dags för Telia att byta namn igen till ”Felia”

    Kalle

    Kommentar av Kalle | januari 6, 2008 | Svara

  8. Ta det lugnt. Det är ingen fara på taket. Många mejl är räddade. Telia har en väl fungerande backup – hos NSA. Snart även hos FRA?
    Läs det senaste hos Pär Ström

    Kommentar av Fredrik | januari 6, 2008 | Svara

  9. Det som förvånar mig att ingen tar upp är att båda de telia-tjänster ni nämner (säker surf och säker lagring) är ren humbug! Telia-anställde Algot tar naturligtvis sitt företag i försvar men varför tar ingen upp att det finns GRATIS alternativ som är BÄTTRE och SÄKRARE än telias skit?! Nämligen Antivir (antivirusprogram) och ZoneAlarm (mjukvarubrandvägg). När det gäller telias ”säker lagring” är den svårligen säkrare än att be en kompis smälla upp en OpenBSD-server (som går att köra på en 486:a, du behöver inte alls nån dyr hårdvara).

    Telia sprider osäkerhet och skrämselpropaganda och lurar sina kunder att betala för tjänster de kan få gratis någon annanstans. I längden bidrar de till ett mindre öppet internet.

    Kommentar av Jonas | januari 7, 2008 | Svara

  10. Verkar som Telia börjat att läsa bloggar?

    Kommentar av deep.ed | januari 7, 2008 | Svara

  11. […] kunderna mer. Det verkar dock som om Telia börjat att läsa bloggar: åtminstone om man läser i kommentarerna hos Basic Personligt. Men de har en del att lära – exempelvis av Amazon (något som Brit också […]

    Pingback av deep|edition » Telia anser epost vara en tilläggstjänst | januari 7, 2008 | Svara

  12. Jag har inte heller min e-post hos Telia, även om jag har Telia ADSL (där e-postlådor och webbsidor ingår), och hade inte haft en aning om deras e-postbekymmer om jag inte läst om dem på dessa bloggar. Jag betalar gärna en slant för fungerande e-post, och då helst för enbart det, så att leverantören skall ha press på sig att säkerställa funktionen också långsiktigt. Det är trevligt att det finn gratistjänster av typen Hotmail och Gmail, men de har ungefär samma syfte som skålarna med gratis karameller på företagsmässor, att locka kunder till företagens egentliga tjänster. Den som gör sig beroende av dessa karameller för att fylla ett dagligt behov skall strax finna att de är slut. Man får vad man betalar för.

    Därför tycker jag det tyder på brist på respekt för kundernas behov när Telia marknadsför sin e-posttjänst som något man skall använda, och sedan underlåter att göra de investeringar som krävs för att säkerställa driften. ”Karamellerna är tyvärr slut, men du kan få en rabattkupong i stället.”

    Jag förblir kund hos Telia, men jag värjer mig med näbbar och klor från att använda (och bli beroende av) någon gratistjänst som leverantören kan lägga ned utan att det kostar dem en krona i förlorade intäkter. Jag springer inte på företagsmässor heller, utan jag köper mitt godis själv.

    Kommentar av Anders Andersson | januari 7, 2008 | Svara

  13. deep.ed: Det verkar nästan så.

    Anders: Precis, att bara använda operatörens mailkonton är dumt av massor av skäl.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 7, 2008 | Svara

  14. […] där har vi alla hört talas om, även svagheter i systemen. Telia tappade bort kundernas e-post. Basic och Deep.Ed, är några som skriver om det. Telia själv tycker att 200 kr i kompensation är […]

    Pingback av Hackare mal sönder säkerheten - integriteten hotad | Alter Ego Resonerar | januari 7, 2008 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s