Basic personligt

Daniels personliga blogg

Sylt och marmelad, nya versioner

I somras skrev jag hur jag kokar jordgubbssylt, vilket blev någorlunda bra. Strax efter skrev jag även om några varianter på jordgubbsmarmelad, som jag tyvärr inte har hunnit prova själv.

Jamie Oliver hade jordgubbar som tema häromdagen, och visade ett enkelt trick för att få sylten ännu mer homogen och mysig: Krossa bären med händerna innan de kokas. På det sättet ser man till att bären verkligen går sönder. I och med att man gör det med händerna så blir de både lagom krossade och det är lätt att känna om man har missat något. Det ska absolut praktiseras i sommar. Sylt ska inte innehålla bollar.

En av anledningarna till att jag inte gjorde någon marmelad med choklad i var framför allt att jag var väldigt osäker på mängden choklad man skulle ha i. Enligt recept.nu är det lagom med 150 gram till 1 kg bär, åtminstone för hallon. Det är nog en bra utgångspunkt, men jag misstänker att om man använder en rejält intensiv historia som Valrhona Guanaja, så kan man nog minska lite på mängden. I sann vetenskaplig anda, och helt och hållet till förmån för allmänheten, känner jag att det är min plikt att göra flera olika versioner för att se vad som fungerar bäst med just den sorten. Ett minimum på fyra sorter med vardera 50, 100, 150 och 200 gram per kg bär känns som en bra utgångspunkt.

Att äta upp marmelad på minst 4 kg bär lär inte vara något problem. Någorlunda ljust bröd, en redig klick marmelad, och toppat med mild ost har synnerligen hård åtgång i det här hushållet, speciellt som tonåringarna börjar inse hur utsökt det är.

Andra bloggar om: , , , , .

december 27, 2007 - Posted by | bär

4 kommentarer »

  1. Jag kan komma och vara avsmakare och domare.

    *bokar biljett till shtlm*

    Kommentar av Ister | december 27, 2007 | Svara

  2. Det känns bra att jag kan lita på dig, Ister. Vad gör man inte för vetenskapen?

    Kommentar av Daniel Brahneborg | december 27, 2007 | Svara

  3. haha, jag har väll alltid tyckt om choklad, marmelad och bär?? och en blanding av det… namn nam;)

    Kommentar av Sabina | december 28, 2007 | Svara

  4. […] följde Jamie Olivers tips att krossa bären med händerna, så man slipper stora bollar. Det gick massvis gånger fortare än […]

    Pingback av Jordgubbssylt anno 2008 | Basic personligt | juni 28, 2008 | Svara


Kommentera

