Basic personligt

Daniels personliga blogg

Mindre bloggande

Mitt bloggande om nyheter, framför allt att försöka vara kritisk där det behövs, har helt klart hamnat i en liten svacka. Det är inte det att jag inte läser vad som händer, eller att jag tycker att alla journalister och politiker helt plötsligt har rätt, utan mest på grund av att andra bloggare som projO och Bloggelito brukar hinna före med ungefär samma poäng. Att bara skriva ”jag håller med X i den här frågan också” gör ju inte världen speciellt mycket bättre. Bloggosfären är ju ingen tävling, så jag ska fortsätta skriva när jag tycker att jag har något unikt att komma med.

Jag blir däremot väldigt fascinerad över hur icke-liberal politik som förs (varför är inte TV-licensen borta än, och varför beskattas fortfarande helt normalt ägande?), och hur många meningslösa (alla förslag för att försöka stoppa fildelning), för att inte tala om direkt kontraproduktiva förslag (kristdemokratkvinnornas förslag mot bilförbud på Malmskillnadsgatan) som hittas på numera. Var det inte en borgerlig regering vi fick, som brukar tjata om individers frihet?

Jag har flera gånger påpekat att en framgångsrik politik måste ha ett väl genomtänkt mål, inte bara ”X är populärt, alltså kan vi ta ut skatt på X, och så får staten in en massa nya pengar”, för det fungerar inte. Beskattningar och avdrag ändrar folks beteende, så det intressanta är ju vad man vill försöka åstadkomma på den fronten, och om den förändringen i så fall är något som de flesta vill vara med om. Så, vad är det, sett från ett större perspektiv, som politikerna verkar vilja åstadkomma?

Social trygghet från vänstern? Inte det minsta. Det var ju de som såg till att småföretagare fick sitt sparkapital konfiskerat för att det var för stort, trots att det fanns dokumenterade planer på framtida investeringar.

Individuell frihet från högern? Inte det minsta där heller, med tanke på hur mycket de verkar gilla att kriminalisera beteenden som inte har något offer.

Istället framträder allt mer en bild av politiker och storbolagschefer som gör allt de kan för att skaffa sig kontroll över befolkningen. Bestraffningar utdelas kors och tvärs, kommunikationer avlyssnas och filtreras, och det hittas på allt möjligt för att försöka backa tillbaka till en tid där några enstaka få kunde vara redaktörer över den information som allmänheten fick tillgång till. Sådant stör mig något fruktansvärt. Dels så hindrar det utbildning och kreativt företagande, dels så har det historiskt sett aldrig slutat speciellt lyckligt, och dels för att det är deprimerande att så få människor ser igenom tramset om att det på något som helst sätt skulle handla om att stoppa terrorism eller pedofiler.

Men, jag gör mitt bästa för att fortsätta vara hoppfull. Människors strävan efter frihet brukar vinna till slut.

Andra bloggar om: , , , .

december 17, 2007 - Posted by | bloggar, politik

2 kommentarer »

  1. hej, brukar kolla in din blogg då och då. det finns alldeles för många bloggar. min t ex, är en sådan som världen skulle klara sig utan. egentligen borde vi vara utomhus i solen istället för att hänga framför skärmen. men hur bryter man sitt vanemönster?

    Kommentar av jack h | december 17, 2007 | Svara

  2. Vi är många som inte läser projelitos och bogges bloggar, utan håller oss till de andra slipade diamanter. Så jag förväntar mig full nyhetsbevakning from now on.

    Kommentar av Linda Culibrk | december 17, 2007 | Svara


Kommentera

