Basic personligt

Daniels personliga blogg

Pays For Sure

Microsoft ska nu lansera en ny modell för DRM-skadat material, tydligen i ett försök att bli av med så många kunder som möjligt. Först måste vi backa tillbaka en liten bit.

  1. MS skapar DRM-skadade WMA-filer, för att tillfredsställa kontrollbehovet hos paranoida och teknikfientliga skivbolagschefer.
  2. MS skapar namnet ”Plays For Sure”, som uppenbarligen har ett ”L” för mycket i namnet. Det är tänkt som ett samlingsnamn för både filer, spelare och mjukvara som kan prata med varandra, så att man kan vara säker på att musiken man har köpt ska kunna spelas upp. Åtminstone på en apparat.
  3. MS släpper sin egen musikspelare Zune. Trots att de nu har slagit på stora trumman för PaysForSure, använder de inte det i den. Vanliga DRM-skadade WMA-filer går alltså inte att spela i den, utan bara det som är köpt från den speciella Zune-affären. Fint jobbat.
  4. Nu ska de döpa om PaysForSure till ”Certified for Windows Vista”, som en signal till hur mycket Vista gillar DRM. Så långt är det bara så där lagom korkat, nu när de har ägnat ett par år åt att arbeta in det förra namnet. Inget nytt i det i och för sig, Microsoft gillar att byta namn på saker när de inte är tillräckligt populära.
  5. Så kommer den totala förvirringen. Håll i er nu. Zune, den där (fula) musikspelaren, den ska också använda samma logga, med samma text. Trots att den fortfarande använder sin egen version av DRM.

Loggan som ska visa att spelare och musik fungerar ihop, visar alltså nu att det nästan garanterat kommer ge problem. Smart, eller hur? Yup, nu kommer nog all fildelning att upphöra, och iPods marknadsandel gå ner till noll. Absolut.

Det är alltså det här företaget som har kokat ihop den här sjuka soppan, allt för att göra mediachefer glada och kunder olyckliga, som är nummer ett på svenska ungdomars önskelista över var de vill jobba i framtiden (medan tjejerna vill jobba på L’Oreal). Tragiskt.

****

Som en liten frisk fläkt så har nu en TV-producent avslöjat att de där ”pre-air”-torrentarna som dyker upp några månader innan säsongspremiärerna, mycket riktigt är släppta av bolagen själva. Varför? Jo, precis som jag har nämnt flera gånger tidigare, så är det för att se hur populär en show kommer bli, och för att få folk att börja prata om dem i förväg. Kostnad: noll. Reklamvärde: enormt. Äntligen börjar poletten ramla ner här och där, även om det tog tid.

Andra bloggar om: , , , , , , , .

Annonser

december 14, 2007 - Posted by | idioti, media, teknik

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s