Basic personligt

Daniels personliga blogg

Till Jugoslavien

Idag var det då dags att åka på kundbesök, för att hjälpa till med installation, utbildning och lite annat. Det var inte i Zagreb i Kroatien som jag trodde, utan Pristina i Serbien. Det var helt klart enklare när allting bara var ”Jugoslavien”, sedan får folket här säga vad de vill.

Det har varit en blandad kompott med upplevelser hittills.

Det gick oväntat bra med incheckning och kontroll av innehav av nagelsaxar.

Det var trist att ”Flight Mode” tydligen inkluderade Bluetooth, för då gick det helt klart sämre att lyssna på musik.

Det var lite förvirrande när de sa att det var rökförbud, och följde upp med ”vi ber er avstå från att röka”. Vaddå ”ber er”? Kan folk bli lite ledsna i ögat om man säger att de inte får?

Det var kul med egen rad, så datorväskan kunde få en egen stol.

Det var upplysande att höra talad ungerska, för då blev det väldigt tydligt varför det tillhör samma språkgrupp som finska. Lite andra ändelser och inte så noga med hårda och mjuka vokaler, men samma ”känsla” på något sätt.

Det var humor att se säkerhetsgenomgången med halvdåliga CGI-animerade figurer. Killarna på andra sidan gången skrattade så de inte fick luft.

Det var irriterande att bli bestulen på sin lilla vattenflaska i Budapest, när jag ju ändå skulle flyga vidare. Hur ska jag nu våga köpa någon whisky? Å andra sidan hade de årets coolaste flygledartorn.

Det var lätt att bli magsjuk när det både var fullt med luftgropar (borde inte det heta ”tomt med luft”?) direkt efter start, och så turbulent och dåligt väder vid landningen att piloten fick snurra runt i en halvtimme innan han vågade landa.

När man då har kommit in i terminalen går man tio meter åt vänster, där ens väska dyker upp. Med uppbrutet lås, eftersom det råkade ligga en liten burk med grönt te där. Skoj att veta att någon sur tullmupp har pillat på mina underkläder. Sannolikheten att man får någon ersättning för det bedömer jag till 0, men förhoppningsvis går det att reparera när jag kommer hem. Jag lär aldrig ha saker som luktar i väskan fler gånger i alla fall.

Man tar sin väska, går några meter förbi den gröna tullskylten, går två meter till, och så är huset slut, och man står mitt i regnet och undrar var man har hamnat. Som väntat behövde jag inte vänta länge förrän någon kom framspringande och undrade om jag ville åka taxi. Ja, tack.

Området här, av det jag har sett hittills, är skrämmande. Några nybyggen, men framför allt massor med betonghus som är helt utblåsta, utan vare sig fönster eller något annat. Inte ett eller två, utan vart fjärde hus under första milen närmast flygplatsen. Tyvärr kunde inte taxichauffören någon engelska (han pekade på ett helt vägnät som var översvämmat och sa ”very good”), så jag fick ingen närmare förklaring.

På rummet finns det internet, men det var först efter att det blev strömavbrott i hela rummet som man kom längre än till närmaste switch. Det var klart trevligt att ha något mer än hotell-TV’n att roa sig med.

Någon ”cevapcici” fanns inte i menyn, men det går säkert att hitta något annat gott. Det är några minusgrader och snöar som i ett vykort av Jenny Nyström, så jag tänker inte röra mig en meter längre än till restaurangen på hotellet.

Andra bloggar om: , , , , , .

november 26, 2007 - Posted by | allmänt

2 kommentarer »

  1. Låter som du hamnat rätt. Välkommen till Juga!

    Kommentar av Linda Culibrk | november 26, 2007 | Svara

  2. […] tillbaka till Kosovo i några dagar. Mina intryck från förra resan var ju lite blandade (resan dit, personligt utrymme, blandat, språk, sås, och skottlossning), men nu vet jag ju mer vad jag kan […]

    Pingback av Juggeland igen « Basic personligt | april 24, 2008 | Svara


Kommentera

