Basic personligt

Daniels personliga blogg

Billiga keyboards?

Jag har gått och suktat efter ett någorlunda vettigt keyboard i många år nu. Både hemma och hos mormor (ja, hon är med lite överallt) fanns det ett piano, och även om jag inte kommer ihåg någonting längre så kliar det ändå i fingrar ibland. Ett riktigt piano får inte plats i vår lägenhet, så det är ett keyboard som man kan gömma under sängen eller nåt som jag är ute efter. Hittills har det stupat på att det bara har funnit två kategorier av sådana keyboards: Plastskräp från Toys R Us för 49.50 och proffsprylar med en prislapp som mest påminner om den på vår bil. Nej, vi har inte en Trabant som fördubblas i värde när man tankar den.

Så tittar man in i en musikaffär, och inser att det finns nästan fullsize-keyboards med anslagskänslighet och prylar har ramlat ner på en tusenlapp eller två. Inte för att de är lika bra som miniflygeln från Roland, men det var ju det där med plats och pris som sagt. Någonting måste man ju köpa för alla de där pengarna man har sparat på att inte köpa CD-skivor i parti och minut senaste åren.

Innan jag spenderar pengar på skräp som jag kommer ångra fem minuter senare, vad ska jag titta efter? Att be en säljare om råd känns korkat, eftersom jag inte vet vilka frågor jag ska ställa. Eller tvärtom, vilka ”nödvändiga” funktioner går man miste om när man går för långt ner i pris? Min kravlista är inte så lång:

  1. Så nära fullsize som möjligt. Jag vill kunna spela Månskenssonaten, och den äter ganska många oktaver både åt höger och vänster.
  2. Anslagskänsligt.
  3. Pedal.
  4. Några olika piano/orgel-ljud vore käckt.
  5. Diverse varianter på inspelning/uppspelning så man kan spela flerstämmigt med sig själv antar jag är standard.

Köpråd, någon? Vad har jag glömt?

Andra bloggar om: , , , .

november 21, 2007 - Posted by | teknik

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

