Basic personligt

Daniels personliga blogg

Konservativa kreatörer

Det är djupt tragiskt att TT skickar ut en partsinlaga som är proppfull med lögner och överdrifter, och ännu mer tragiskt att både DN och SvD publicerar sörjan. Stackars Viviane Reding verkar rejält förd bakom ljuset. Att Ludvig Werner på IFPI var lite förvirrad var ju ingen nyhet.

Jag skrev ju ganska nyligen att det var konstigt att det var just de i de så kallade ”kreativa” branscherna som är i särklass mest oförmögna att förstå hur man tjänar pengar på internet. Lite grand samma poäng hade faktiskt någon journalist på kultursidan i Expressen den 16:e oktober (om jag minns rätt), fast då var temat Dramaten. Alla kända scener verkar ha blivit ockuperade av medelålders män, med publik som dels inte kommer alls, och de som kommer ändå rymmer i pausen. Hon ställde precis samma fråga. Varför är de som pysslar med ”kreativa” saker nästan alltid så sjukt konservativa?

Det är det som är en av de största gemensamma faktorerna av de blogginlägg som har kommenterat det här hittills. Framför allt skivindustrin, men uppenbarligen också teatervärlden, och därmed förmodligen en stor del av kulturvärlden som helhet, har förvånansvärt svårt att hantera en föränderlig värld. Kontrakt med musiker ska se ut på ett visst sätt, filmmanus ska vara strukturerade på ett visst sätt och skådespelare ska spela över på ett visst sätt. Det är lite underligt.

Andra bloggar om: , , , , , , , .

november 14, 2007 - Posted by | media, politik, teknik

1 kommentar »

  1. Jag har många gånger förundrats om detta och även skrivit om denna problematik.

    För nästan 10 år sedan gjorde en kompis till mig ett arbete som ifrågasatte varför skivindustrin var så långsam med att förstå att man faktiskt kunde tjäna pengar på Internet. Redan då skrev hon att det börjar bli sent, men hon sa också att fortfarande är det inte för sent att hoppa på tåget. Detta skrev alltså en amatör för nästan 10 år sedan.

    Hur kommer det sig då att skivindustrin, och numera även, filmindustrin inte har fattat detta?

    Revirtänk måste vara grejen. Jag får många gånger svaren på mina frågor i denna form:

    ”Det finns flera legala alternativ”
    Problemet är inte att det finns flera; det ska finnas ett bra ställe; ett ställe där allt finns! Typ som Piratebay, fast med lagligt material. Samla allt lagligt material på ett ställe helt oberoende av skiv/filmbloag!

    En annan anledning till att jag inte köper skivor längre är kopieringsskyddet. Jag kan ju inte göra om låtarna (på ett enkelt sätt) till mp3 och då är det ointressant för mig att köpa. Jag lyssnar på musik i mp3-spelare och på datorn mestadels och att då köpa en skiva för 150 kr som bara står är ju dumt. Att ladda ned dåliga wma-filer lockar inte heller.

    Jag hoppas att det någon gång ska bli ett generationsskifte i ledningen både för tidningar och underhållningsindustrin så detta möjligtvis kan komma att börja fungera.

    Ber om ursäkt för långt inlägg…

    Kommentar av Batti | november 15, 2007 | Svara


Kommentera

