Basic personligt

Daniels personliga blogg

Bhut Jolokia når gammelmedia

Jag blev lite förvånad igår när jag helt plötsligt fick 15 sökträffar på ”Bhut Jolokia”. Annars brukar det vara typ en träff i veckan. Förklaringen kom när jag såg att DN nu har skrivit om den. Det var på tiden.

Själv skrev jag om den första gången den 20:e juni i år, när vi hade köpt en sådan planta, och då var jag långt ifrån först. För en dryg vecka sedan gjordes första smaktestet, då i en chutney med rabarber. Nej, den är inte direkt vacker, men är man världsrekordhållare behövs inte det. Den är lite fruktig, fast inte alls på samma nivå som habanero. För stark för att ha i mat? Icke, det gäller bara att använda en lagom stor mängd, och ha lagom många andra ingredienser som motvikt. T.ex. ett kilo rabarber och en deciliter socker till en knappt 2 cm stor bhut jolokia.

Inte för att det räknas som politiskt inflytande, men det är kul att åtminstone någon gång ha fått ligga fyra månader före DN med en nyhet. 🙂

Andra bloggar om: , , , , .

oktober 30, 2007 - Posted by | bloggar, chili

1 kommentar »

  1. Hej

    jag köpte ett hundra tal bhi jolkia frön som jag planterade på sri lanka och jag fick så mycket frukt så jag fick torka mycket av skörden.det blev det bästa chili pulver jag någonsin har provat och vilken färg…kul att fler tycker om denna sort

    Kommentar av Marcus | december 4, 2008 | Svara


Kommentera

