Basic personligt

Daniels personliga blogg

Ubuntu + skrivare = nästan godkänt

För 7 år sedan fick jag en skrivare ”Epson Stylus Color 640” tillsammans med en Hem-PC. I och med att den bara används periodvis så hinner bläcket torka mellan gångerna, vilket gjorde den lite väl dyr i drift. Nu var det dags att skaffa något nytt.

Valet föll på Samsung CLP-600N. Framför allt hade den stöd för Linux, och dessutom var den både snabb och hade nätverkskontakt, så att den inte behövde stå i sovrummet. Väl hemma var det bara att sätta i sladdarna, trycka i färgpatronerna, sätta i papper och välja ”DHCP” i nätverksmenyn så att den skaffade sig en IP-adress.

Det följde med en CD för Windows, så det tog inte lång tid förrän första sidan var utskriven. Smidigt.

Jag har precis uppgraderat min Linuxburk till Ubuntu 7.10, och efter allt som skrivits om stödet för all möjlig hårdvara var jag väldigt nyfiken. Med de burkar som har kört Red Hat har jag till slut gett upp försöken att skriva direkt över nätet, utan skriver till en postscriptfil som jag skickar dit. Nu startade jag printermanagern, och började lägga till den nya skrivaren. Den pratade ”IPP”, så jag valde det, och skrev in IP-numret. Progress bar … progress bar … nähä, ingenting. Valde ”Other”, och skrev ”ipp://192.168.50.125”, vilket var dess IP-nummer. Tada, där fanns någonting. Jag fick leta upp ”Samsung” och modellnamne, sedan gick det att få ut en testsida. Lite fipplande så att den pratar färg istället för svart-vitt och använder A4 istället för Letter, så blev det ännu bättre.

Jag är ändå inte helt nöjd. Varför fungerande inte IPP? Varför trodde den att jag ville ha Letter? Varför pratade den inte färg med en gång? Å andra sidan dyker den nu upp i Print-menyn i Firefox (trots en ej omstarad Firefox, och absolut inte med någon omstartad dator!), vilket är långt mycket bättre än tidigare.

Andra bloggar om: , , .

oktober 25, 2007 - Posted by | teknik

1 kommentar »

  1. Det där är fortfarande inte en skrivare! Det är en diskmaskin!!! 😄

    Kommentar av Sabina | oktober 25, 2007 | Svara


Kommentera

