Basic personligt

Daniels personliga blogg

Finns det ingen gräns för dumhet?

Alltså, är det här ett skämt?

Nu när ingen vill köpa plastbitar längre så vill skivbolagen sälja musik på USB-minnen. Singlar för 65 spänn och 5 låtar för över en hundring. Med den primära målgruppen 12-åringar? Artikeln hos IDG gör inte direkt någon hemlighet av hur korkat de tycker att det är, vilket är lite kul.
Jo, man vill nog säkert ha en hel bunt med små usb-minnen liggande överallt. Att det är lite plats över på dem spelar ju ingen roll om det ändå är utspritt. Annars är man ju tillbaka med mardrömmen man hade med floppydiskar. Det var inte kul med hundratals små blå disketter överallt (”har någon sett min diskett? den är blå” som man brukar ropa på copypartyn med hundratals deltagare… alltid lika kul), och det blir inte roligare för att det använder ett annat format.

Men visst skulle jag vilja köpa musik på minneskort. Mitt eget minneskort. MP3-filer utan DRM. För max ett par kronor styck. Tyvärr är det ganska långt ifrån det här.

Snälla skivbranschen, kan ni inte anställa någon som kan tänka snart?

Tillägg 2007-10-23: Nu har DN skrivit om det också.

Andra bloggar om: , , , .

oktober 20, 2007 - Posted by | idioti, media, teknik

5 kommentarer »

  1. Det känns lite som om jag vill ge dem nån slags golfapplåder för att de åtminstone försöker. Men detta var nog verkligen den mest komiska idén hittils.

    Kommentar av Mia | oktober 21, 2007 | Svara

  2. […] har en plan Jag har ju under ganska lång tid gnällt på framför allt (asch, nu orkar jag inte leta upp fler […]

    Pingback av Mediabolagscheferna har en plan « Basic personligt | oktober 21, 2007 | Svara

  3. Ha ha ha, här sitter jag och ondgör mig över den alltmer korkade högteknologiska avgudadyrkan vi pysslar med (om söndagarna?) i min blogg för en stund sen, å så hittade jag hit pga din rubricering.
    Tack för ett gott skratt.

    Kommentar av Tant Rasch | oktober 21, 2007 | Svara

  4. […] skriver om skivbolagens senaste dumhet Visserligen skrev jag om det här för två dagar sedan, men Twingly verkar inte gilla gamla […]

    Pingback av DN skriver om skivbolagens senaste dumhet « Basic personligt | oktober 23, 2007 | Svara

  5. […] är inte att folk är snyltare, utan att de säljer en produkt som ingen faktiskt vill ha. Den verkliga kärnfrågan om kreatörers grundläggande rätt att få ersättning för sitt […]

    Pingback av Dravel, mening för mening « Basic personligt | oktober 28, 2007 | Svara


Kommentera

