Basic personligt

Daniels personliga blogg

Projekt S: tester och grafisk image

Som uppföljning till RSS/Ping så jobbar jag på helgerna sedan en tid tillbaka på en ny liten sajt.

Efter en massa experiment med olika upplägg på vad som ska ligga i databasen, börjar det nu stabilisera sig. Istället kan man då ägna sig åt att fundera på olika användarfall, dvs en massa kortare historier av typen ”en användare vill hitta bästa X”. Dels så kan man då göra någon form av prioritering, så man tar de viktigaste och mest centrala historierna först, och dessutom ger det en bas till systemtesterna.

I en modern utvecklingsmiljö kan man nämligen byta ut själva användarytan (i det här fallet HTML-koden) mot ett program som gör tester. Den kan skicka anrop för att registrera en användare, bläddra bland de sidor som finns, och i stort sett köra allting i hela programmet utom just hur det visas upp (det finns verktyg för det också, men ändå). Det coola är att de där användarfallen som man skrev först, fungerar som en utmärkt mall för de här testerna. Saker som ”logga in”, ”lägg upp en X” och vad det nu är, skrivs närapå i klartext i testprogrammet. På det sättet går det i efterhand att se precis vad programmet gör, på ett mycket bättre sätt än en normal systemdokumentation. Den här dokumentationen går ju att köra, vilket gör att man får en direkt kontroll på att den stämmer.

Samtidigt så måste ju sajten se vettig ut, och både ge ett bra intryck och göra att användarna leds rätt. Den biten fick jag kämpa hårt med för RSS/Ping, och den är ändå inte speciellt bra, även om jag inte längre får mail om hur man lägger in sin blogg. Den nya sajten är riktad mot mer normala människor än de tekniskt någorlunda kunniga bloggarna, så där är kraven mycket högre. Därför har jag nu anlitat en professionell designer för detta, vilket förhoppningsvis lär märkas (tack Facebook för att jag hittade den kontakten).

Eftersom de grundläggande historierna är klara så kan vi jobba var för sig nästan oberoende av varandra. Designern placerar ut sakerna på något vettigt sätt, och jag ser till att koden bakom gör det den ska. Så länge som den uppdelningen görs på ett bra sätt, är det ganska lätt att stuva runt i användarytan utan att vara rädd för att saker och ting går sönder. Några ”hoppsan, programmet kraschade” lär därför förhoppningsvis bli sällsynta.

Designbiten kommer ta lite tid, liksom att få ihop en komplett testsvit. Därefter lär nya historier, dvs nya funktioner, kunna läggas till ganska snabbt. I början kommer ett litet fåtal få testköra lite grand, för att säkerställa att allting fungerar som det ska. Därefter kommer den släppas för alla andra, vilket jag räknar med kunna bli i god tid före jul. Det rör alltså på sig, även om det ibland känns som att det går lite långsamt. Jag vill bara att allting ska bli rätt innan det går ”live”.

Sedan kan man ju fråga sig varför jag som jobbar med programmering på dagarna ägnar min fritid åt att programmera ännu mer, men det förstår de som känner mig. Jag är skadad, så enkelt är det. Att lösa problem och skapa saker som andra har nytta av är bara så fantastiskt kul, så jag kan inte låta bli.

Andra bloggar om: , , , , .

oktober 17, 2007 - Posted by | teknik

2 kommentarer »

  1. Du kan inte låta bli.

    Jag fick det intrycket av dig, trots att vi bara sågs över en lunch.

    *nickar*

    Kommentar av Ister | oktober 19, 2007 | Svara

  2. Precis. Historien om grodan och skorpionen är ibland väldigt sann.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | oktober 19, 2007 | Svara


Kommentera

