Basic personligt

Daniels personliga blogg

OMG, någon som fattar!

Via Slashdot hittade jag Ian Rogers inlägg om DRM. Han är chef för musikavdelningen på Yahoo, och har därmed ganska mycket att säga till om.

Han är vansinnigt trött på allt DRM-trams som skivbolagen har tvingat på de som vill sälja musik, och vill nu börja sälja DRM-fria MP3-filer. En av de bästa styckena är det här:

Want radio? No problem. Click play, get radio. Want video? Awesome. Click play, get video. Want a track on-demand? Oh have we got a deal for you! If you’re on Windows XP or Vista, and you’re in North America, just download this 20MB application, go through these seven install screens, reboot your computer, go through these five setup screens, these six credit card screens, give us $160 dollars and POW! Now you can hear that song you wanted to hear…if you’re still with us.

Istället vill han se till att det finns kopplingar mellan webshoppen, information om vem som spelar trummor i låten man lyssnar på, och en massa annat skoj som utnyttjar internet till det som det är till för.

Bollen börjar få upp fart nu, med Radiohead och Nine Inch Nails som har dumpat sina skivbolag och säljer MP3-filer själva (i det förra fallet till ett pris som kunden själv bestämmer, dessutom). Inte för att de varken är först eller något annat, både Travis och Lorenna McKennitt och en massa andra gör samma sak, men de är de två senaste. Smidighet vinner alltid, även över ”gratis” som alla skivbolagschefer tycker är så hemskt. Det går fortfarande att sälja kranvatten för 40 kronor litern.

Precis när jag skriver det här dyker det upp ett inlägg av Rick Falkvinge om den patetiska attityden hos Per Sundin, vd på Sony BMG i Sverige i Dagens Industri igår. I jämförelse med Ian så är skillnaden helt enorm. Per sitter med skygglappar och tror att det hjälper att släppa skivor med Peter LeMarc och Kent, och gnäller över hur ”drabbade” de är i Sverige av fildelningen och att hela problemet egentligen är ”politikernas fel” för att de inte har infört ännu fler och hårdare lagar. Sista meningen i intervjun visar precis vad det handlar om: ”Det vi har problem med är att nå yngre målgrupper”.

Ta en liten paus och tänk på den där meningen en stund.

Per Sundin sitter som vd för ett företag som sysslar med musik. Sisådär 100% av hans ”yngre målgrupp” har en MP3-spelare i öronen 24/7, och som ägnar all sin vakna tid på internet med att chatta, spela och skicka MP3-filer med musik mellan sig. Hur i ända in i helskotta kan man sitta och påstå att det är svårt att nå dem? Jag förstår att banker har svårt att nå 20-åringar med sina kampanjer om pensionssparande, men det är ju lite grand en annan sak.

Bästa Per, om du läser alla bloggar och forum där det här har diskuterats de senaste 10 åren så har du ungefär en miljard olika affärsmodeller för att kunna få intäkter från DRM-fria MP3-filer. Det enda ”problemet” är att välja vilka av dem man ska börja med, inte att det inte finns några. Att införa total övervakning av hela internet, infektera folks datorer och stämma folk på flera miljoner är inte med på den listan. Hur motiverar du att du får någon lön överhuvudtaget, när du bevisligen inte gör flasklock för att undvika att hela din bransch är död, begraven och bortglömd om några år? Slå Ian en signal, jag tror du skulle behöva lära dig lite grand om hur internet fungerar.

Andra bloggar om: , , , , , , , .

Annonser

oktober 10, 2007 - Posted by | idioti, media, politik, teknik

3 kommentarer »

  1. […] Uppdatering2: Läs även Rick Falkvinges kommentar och Basic personligt. […]

    Pingback av opassande » Nu lär skivbolagen förlora pengar på riktigt | oktober 10, 2007 | Svara

  2. […] till Itunes kommer vara utan DRM, men det är ju ett steg i rätt riktning. Istället för att bara sitta och gnälla och ljuga för politikerna för att få hårdare lagar, så gör man nu faktiskt någonting. Sedan […]

    Pingback av Vi väntar fortfarande på DRM-fri musik online « Basic personligt | oktober 15, 2007 | Svara

  3. […] är inte att folk är snyltare, utan att de säljer en produkt som ingen faktiskt vill ha. Den verkliga kärnfrågan om kreatörers grundläggande rätt att få […]

    Pingback av Dravel, mening för mening « Basic personligt | oktober 28, 2007 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s