Basic personligt

Daniels personliga blogg

Fransk stavning

Jag har inte sett så många ”de/dem”-missar senaste tiden, men det finns ju fler saker att förundra sig över.

Om man nu väljer ut en produkt att ha på extrapris en vecka och skriver ett gäng skyltar att ha utanför affären, varför ägnar man inte en sekund åt att kolla i något uppslagsverk hur det egentligen ska stavas?

Vanligaste missarna brukar vara de här, men det finns säkert många till:

  • Entrecôte. Nej, det stavas inte ”entrecoté”, eftersom det skulle uttalas på samma sätt som ”succé”, dvs med ett betonat stockholms-”e” på slutet. Det sista ljudet är ”å” eller möjligtvis ”t”, inget annat. Apropå det så är det där taket ovanför ”o”-et ett f.d. ”s”, på samma sätt som ”hostel” blev ”hôtel”.
  • Crème fraîche. Ok, det där är lite knepigt eftersom det är fnuttar i båda orden. Det ovanför ”i”-et brukar jag missa själv, men det skumma är att jag ofta ser första ordet stavat som ”cremé”. Öh, va? Tror de på allvar att det uttalas ”kremEE”, med betoning på slutet?

Igår såg jag båda två på skyltar bredvid varandra, vilket nästan var lite tragiskt.

Sedan tycker jag definitivt att om man inte är säker på vilka fnuttar man ska ha så är det bättre att låta bli dem helt och hållet, annars lyser det bara ”wannabe”-klant.

Jag har aldrig förstått varför man stavar ”te” som ”thé” (i Sverige!), men jag hoppas att det finns någon historisk anledning och inte bara att folk har ”vi måste ha lite fler fnuttar och prickar och saker för att verka coolare och mer exotiska”-sjukan.

Andra bloggar om: , , , .

september 18, 2007 - Posted by | allmänt

2 kommentarer »

  1. Jag gillar att du själv lyckats stava fel i din wikipedia-länk.

    Kommentar av horoskop | juni 4, 2011 | Svara

  2. T:et i entrecôte är inte stumt. Dvs det uttalas [antrekott] (inte korrekt fonetisk skrift – men ni förstår säkert vad jag menar)

    Kommentar av DW | juni 21, 2012 | Svara


Kommentera

