Basic personligt

Daniels personliga blogg

Hejdå StayFriends

Liksom ganska många andra så reggade jag mig på StayFriends för några år sedan. Det kunde ju vara kul att se vad folket från ens gamla skolor pysslade med nuförtiden, speciellt som det är uppdelat i vilka år man gick där.

Bortsett från att man måste vara guldmedlem för 250 spänn per år bara för att kunna skicka ett mail till någon. Tjena, du. Därefter blir man sönderspammad med ”känner du igen dessa klasskamrater?”-mail, vilka naturligtvis inte innehåller några namn. Vissa notifieringsmail gick att stänga av, men långt ifrån alla. Det är ändå ingen som har orkat ordna någon klassträff de senaste 20 åren. Det är trist när giriga typer förstör en i grunden bra idé på det här sättet.

Så, idag tog jag mig i kragen och tog bort mitt konto där. Om någon vill hitta mig så är det inte speciellt svårt. I gymnasiet bytte jag namn från Bergström till Brahneborg, så söker man på ”Daniel Bergström” lär man inte hitta så mycket (mer än det här inlägget och alla som faktiskt heter så numera). Å andra sidan är det inte så många från den tiden som jag har så mycket gemensamt med längre, förutom att en av dem visst råkar vara min nuvarande chef.

Andra bloggar om: , , .

september 14, 2007 - Posted by | allmänt, teknik

48 kommentarer »

  1. Hej
    Håller helt med… Det som har varit är historia…och det är ju inte alltid man vill minnas sin historia:) Tack och lov har jag ingen gammal klasskompis som chef. Det räcker med det chefer som jag har haft ändå.

    Kommentar av Annette Jansson | november 6, 2007 | Svara

  2. Hej!

    Jag jobbar hos StayFriends och vill bara säga att ett Guldmedlemskap kostar 169:- SEK. Att driva en webbplats kostar givetvis en slant (server, medlems-support osv) och då är 169:- SEK inte så hemskt mycket.

    Kommentar av henke | november 15, 2007 | Svara

    • Du jobbar på stayfr..
      Jag är guldmedlem men det är tid att förnya medlemsskapet.
      Hur förnyar jag detta?

      Kommentar av Kjell Olsson | november 26, 2009 | Svara

    • Tja!

      Om du nu jobbar där kan ju du vara så vänlig att radera mitt konto där. Har försökt på alla sätt men det finns kvar ändå. Och ni svarar inte på mail.

      Polisanmälan nästa om det inte försvinner ..

      Adios

      Kommentar av Bojan | februari 22, 2010 | Svara

    • Om du jobbar på Stayfriends kanske du kan förklara varför man inte registreras då min fru skickade alla uppgifter som erfodras hon betalade för ett år men vi kan inte hitta hennes namn någonstans så det lär inte bli några mer betalningar från vår sida.

      Kommentar av Alf hagman | mars 31, 2010 | Svara

    • Hej!

      Jag vill också avsluta mitt guldmedlemskap där.
      Hur gör jag?

      Johan

      Kommentar av Johan | oktober 2, 2010 | Svara

      • Jag säger upp mitt medlemskap.
        Kan inte vara hur jävla svårt, eller?

        Kommentar av Bertil Karlsson | oktober 4, 2012 | Svara

        • Tja, tydligen är det inte så enkelt.

          Kommentar av Daniel Brahneborg | oktober 4, 2012

        • Hur du avslutar ditt Guldmedlemskap på StayFriends

          1 Öppna ett email från StayFriends och skrolla ner till botten av meddelandet.
          Under rubriken ”Ändra format eller avbeställ nyhetsbrevet” så längs ner finns ”ändra inställningar”. Klicka på denna!

          2 Du kommer nu till ”Mitt Guldmedlemskap” och längs ner till höger på sidan hittar vi ”Vanliga frågor om Guldmedlemskap”.
          Klicka på pluset framför ”Finns det en uppsägningstid för Guldmedlemskapet”?
          Då fälls följande text ut!
          ”Nej, du kan säga upp abonnemanget när som helst innan den aktuella perioden går ut. Guldmedlemskapet förlängs automatiskt efter ett år. Du kan säga upp abonnemanget när som helst innan den aktuella perioden går ut. Du säger upp abonnemanget under menyvalet ‘Guldmedlemskap’-> ‘Kontouppgifter’.”

          3 Under ”kontouppgifter” på höger sida står ”Mitt nuvarande Guldmedlemskap löper fram till XXX dagar och förlängs automatiskt.”
          Några rader längre ner står ”avaktivera förlängningen xxxxx”! Klicka här!

          4 Då kommer man till en sida där man ska sätta ett kryss i rutan för Guldmedlemskap och sedan klicka på gula knappen längst ner ”SÄG UPP”.

          5 Kontrollera under ”kontouppgifter” att ”förlängning” är avaktiverad. Det ska också ha kommit ett email med texten ”bekräftelse på ändringen”.

          Klart!

          Kommentar av Claes-Göran Alsén | december 31, 2013

        • Tack för beskrivningen. Frågan är då om det är svårt att hitta den där vägen, eller om den kanske inte alltid funkar.

          Kommentar av Daniel Brahneborg | december 31, 2013

    • Hej Henke om du jobbar på stay friends ,så kanske du skulle vilja ge mej E-mail adressen dit ,för det är problem för mej att komma in och istället för att komma in har jag fått en ny profil via FB ,det var ju inte så det var tänkt ,men nu s¨kan jag inte få kontakt överhuvettaget med stay friends ,om detta

      Kommentar av inga tübeck | september 8, 2014 | Svara

  3. StayFriends skickar sina:känner du igen den här klasskamraten?Och?? Man vill liksom inte rota i gammalt.
    Vi firar alla möjliga högtider med mat och dricka. I mars ska de in å fixa magsäcken åt mig! Skönt säher jag

    Kommentar av Anoda | december 24, 2007 | Svara

  4. Jag hade tänkt att ordna med en jubileumsfest 50 år efter det att vi lämnade realskolan i maj 1959 . MEN vart tog Huskvarna Samrealskola vägen??? Officiellt hette den Statens högre allmänna läroverk – Samrealskolan i Huskvarna. Var finns den i registret?

    Kommentar av Lennart Fridén | juli 27, 2008 | Svara

  5. Betalade min guldmedlemsavgift i december 2007 och har ännu inte blivit inregistrerad,har skrivit gång på gång men ingenting händer.Skrev precis som man skulle göra,var till och med till banken för att kolla att inte dom hade gjort nåt fel men allt var OK.
    Kan nån svara vad man ska göra?

    Kommentar av Ulla-Britt Nyback | oktober 5, 2008 | Svara

  6. Det verkar som om stayfrends inte är intresserade av att förlänga medlemsskap. Dom svarar inte på mail, varför?

    Kommentar av Kjell Olsson | november 30, 2009 | Svara

  7. Här var det tvärtom. Stayfriends skickade en faktura som min fru missförstod som ett erbjudande att förlänga guldmedlemskap hos Stayfriends. Vi fick påminnelse. Vi bestred den, men de vägrar riva fakturan. De verkar ha som affärsidé att det ska ta längre tid till påminnelsen än deras två veckor ångerrätt. Sedan anser de medlemskapet förnyat. Vad tror ni om att vägra betala ända upp i tingsrätten? Själv förstod jag inte varför hon gick med från början. Jag är själv registrerad, men är bara en hårsmån från att avsluta även mitt gratismedlemskap. Det är ju helt värdelöst.

    Kommentar av Gunnar Parment | december 7, 2009 | Svara

    • Jag har också fått påminnelse. DEt finns tydligen ett ställe där man ska avboka när man anmäler sitt medlemsskap som säger att man inte vill att det ska förlängas automatiskt. Nu tänker de skicka det till inkasso. Jag har inte godkänt eller något med flit. vad tror du man kan göra.
      Gittan

      gittan.gruvbacken@telia.com

      Kommentar av gittan | januari 30, 2010 | Svara

      • Jag skulle nog börja med att ringa Konsumentverket. Det känns lagom taskigt att ha implicit förlänging på det där sättet. Trista typer.

        Att anlita en jurist att titta på det är nog bara meningsfullt om du kan få det gratis. Det är ju lite kontraproduktivt att betala tusen spänn i konsultation för en räkning på en hundralapp eller två.

        Kommentar av Daniel Brahneborg | januari 30, 2010 | Svara

  8. Och hur lång tid tar det att bli registrerad som guldmedlem,efter att jag betalat medlemsavgiften??
    Är våldsamt trött på att stayfriends inte svarar på mail

    Kommentar av susanne | februari 26, 2010 | Svara

  9. Ett jäkla röveri detta från Stayfriends. Var guldmedlem ett år och ville inte fortsätta ett år till. Blev automatiskt tvångsansluten nästa år utan någon som helst påminnelse. Fick faktura på 240kronor för kommande period med påminnelse 50 kronor inklusive. Mycket svårt att hitta hur man går ur detta. Ingen annan sajt beter sig så. Så jag vill varna alla för detta med guldmedlemskap.

    Kommentar av Birgitta Gauthier | augusti 15, 2010 | Svara

  10. Snälla HJÄLP!! Hur går jag ur Stay friends???

    Kommentar av Lotta Svensson | februari 14, 2011 | Svara

    • Lotta: Jag vet tyvärr inte, jag har ingen kontakt med någon där.

      Kommentar av Daniel Brahneborg | februari 14, 2011 | Svara

  11. Vilken tur att jag inte gått på samma blåsning som er andra.att söka sina gamla ”kamrater” borde vara gratis.
    Jag får också mejl om att – Gratulera den och den, skicka julkort mm till andra. De i min klass har jag absolut inget med att göra.
    Nej jag låter det gamla vara glömt och begravet.

    Kommentar av Maj Persson | april 30, 2011 | Svara

  12. Jag har fått en påminnelse från Stayfriends för att de inte lyckats med en dragning från mitt konto. Jag har tydligen en automatisk förlängning av mitt guldmedlemskap! Det har jag inte medvetet valt, jag gick på deras reklam att prova värdet av ett guldmedlemskap – men det är praktiskt taget värdelöst! Att komma loss verkar omöjligt. Jag sökte en möjlighet att välja om jag vill fortsätta eller ej. Anvisning: Man ska gå in på guldmedlemskap/kontobesked. Den sökvägen går dock inte att hitta. De verkar vilja försvåra möjligheten att ändra ett medlemskap. Det går bra att betala och avsluta på en gång, givetvis får man inte tillbaka någon del av pengarna då. Jag förstår att jag tydligen är tvingad att betala , men har ingen lust att skänka pengarna till Stayfriends utan vill bara ändra så att det inte automatiskt förlängs nästa år. Den möjligheten verkar helt omöjlig att åstadkomma. Därför vill jag utfärda en VARNING! STAYFRIENDS ÄR RÖVARE!! Vem har tid och ork att driva en rättsprocess mot dem – inte jag i alla fall. Det är väl det som deras affärsidé bygger på. Om någon kan hjälpa mig, så jag kan slippa en automatisk förlängning av mitt guldmedlemskap vore jag mycket tacksam!

    Kommentar av Nina Ljungquist | maj 22, 2011 | Svara

    • Kan du hjälpa med att gå ur stay freinds.
      Jag har fått påminnelse om föregående år.
      Den har jag ju betalat.
      Vad gör jag vill ej vara med för jag är för gammal.
      Hälsningar Maud

      Kommentar av maud forsberg | december 2, 2011 | Svara

      • Hej, jag har tyvärr inga kontakter där, så jag kan inte hjälpa dig.

        Kommentar av Daniel Brahneborg | december 2, 2011 | Svara

    • Lämna en skriftlig anmälan till Konsumentverket, ska själv lämna en anmälan om det kommer något mer krav från dem.
      Helt omöjligt att finna något på deras sida om hur man säger upp Guldmedlemskapet.
      Om vi blir tillräckligt många som lämnar en anmälan till Konsumentverket låter Konsumentverket driva frågan.

      Kommentar av no name | december 6, 2011 | Svara

    • Nina, kontakta mig via Facebook eller Twitter. Länkar finns på min hemsida:
      http://beacon.se
      Under bilden på min lilla Blanche – Twitter,
      Långt ned bland länkarna – Facebook!

      Kent Åsberg,
      Vellinge
      @beablanche

      Kommentar av Kent Åsberg | februari 19, 2012 | Svara

      • Här har det också ramlat in påminnelser och hot om inkasso, jag gick med 2006, en sådan prova på 1 år, ville inte fortsätta och inget har hänt sedan dess, förrän nu helt plötsligt 6 år senare får jag betalningspåminnelse, de hävdar att jag samtyckt till det den 12 februari i år. Finns inget i min mail som jag skickat eller fått från Stayfriends under februari månad 2012. Det måste vara ett skämt, eller ett desperat försök att få in stålar till ett sjunkande skepp. Har fått deras irriterande utskick om nya/känner du osv…då och då, men de slänger jag utan att ens titta. På måndag polisanmäler jag Stayfriends och gör en anmälan till konsumentverket, Något måste göras åt sådana här grymt oseriösa företag.

        Kommentar av Carita | mars 17, 2012 | Svara

        • Så här gjorde jag: Betalade den elektroniska betalningspåminnelsen, då jag insåg att den kan förstöra mer än jag önskar. Loggade så in när de glatt tackade mig för att jag betalat. Letade upp, vilket tog någon timme, hur jag säger upp medlemskapet på Stayfriend, lyckades till slut även få det bekräftat har sparat ned bekräftelsen så de aldrig kan göra ett nytt försök att avkräva mig på några pengar. 169 kr 1 timme av min tid, men frihet är väl värt det.

          Kommentar av Carita | mars 17, 2012

        • Precis det dom vill. Betala !
          10x 169 = 1690kr / 1.000x 169 kr = 169.000 kr 10.000x 169 kr = 1.690.000 kr många pengar blir det

          Kommentar av Rolf | mars 18, 2012

  13. Jag har också fått flera påminnelser och de hotar numed inkasso. De påstår att det förlängs automatiskt via att man säger ok till deras avtal för guldmedlemsskap.
    Blir riktigt förbannad för det finns ingenstans där man kan avsluta medlemsskapet på deras sida, inte ens så som de beskriver. Vetef-n vad man ska göra.

    Kommentar av Kristian | september 27, 2011 | Svara

  14. Så här skriver StayFriends :
    Detta är den sista betalningspåminnelsen som kommer att skickas ut för ditt Guldmedlemskap. Ifall din medlemsavgift på 169:- SEK inte är oss till handa inom 7 dagar, tvingas vi skicka fallet vidare till Inkasso och stänga av ditt Guldmedlemskap tills dess att du har betalat. Om så inte sker, tvingas vi att lämna över fallet till Inkasso och stänga av ditt Guldmedlemskap tills dess att du har betalat.

    Vilken befrielse – bli utslängd kan ju inte bli bättre. Att det skulle vara juridiskt korrekt med automatiska förlängningar är jag tveksam till.

    Kommentar av Rolf | oktober 25, 2011 | Svara

  15. Guldmedlemsskap är nog inte mycket att skryta om. Då blir det intill nästan omöjligt att komma ”ur”!Medlemsskapet bara förlängs .., o betalar man ej då får man en påminnelse 169 kr blir vips 278 kr! Betalar man inte det,så lämmnas det över till INKASSO! Bra jobbat Stayfrends..någonting som till början var kul,har blivit riktigt äckligt..Ger ingeting Julkort vykort grattulationer osv det kan man fixa GRATIS på..Gratis kort på datan!Tack vare en rar tjej på Klarna,som sköter om stayfrends fakturor viskat i mitt öra hur man avbeställer stayfrends medlemsskap,så fixar det här sig!! Men ”gubben” som svarar i telefon på stayfrends o säger ,…Det är många som ringer så vi kan inte ta ditt samtal(tror fan det) Försök senare(Har försökt ALLA ÖPPET TIDER !! Nej Stayfrends riktigt lågt S..t på er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nov 2011 1206
    Bo Svedlund

    Kommentar av Bo gösta Svedlund | december 6, 2011 | Svara

    • Kan du inte dela med dej den informationen så man kan säga upp sitt guldmedlemskap. Min sambo fick just en räkning från kronofogden fast han har försökt kontata styfriends via telefon och mail men inget händer.

      Tack på förhand

      Annika

      Kommentar av Annika Rönnqvist | juni 1, 2012 | Svara

  16. Varning för detta rövarpack. De svarar aldrig på mail. Det går inte att avsluta. Vad ni än gör: Gå aldrig på denna blåsning

    Kommentar av iganderGöran Andersson | januari 2, 2012 | Svara

  17. Stayfriends har överlevt sig själv – lägg ner skiten.

    Kommentar av Rolf | januari 3, 2012 | Svara

    • Hej Rolf jag har också försökt att bli kvitt mitt guldmedlemskap har skickat brev men
      inget har hänt. Det har gått till kronofogden. Jag har bestridit ärendet men de ger sig
      inte så nu får tingsrätten dömma så får vi se hur det går. Det vore bra om fler hör av sig. Så kanske det blir ett slut på det här.

      Kommentar av roland | januari 9, 2012 | Svara

      • Jag anmälde min Sambo som medlem. Hade ingen aning om det obligatoriska förlängningen.
        Min Sambo blev hotad med inkasso – precis som du. Min sambo mailade Stayfriends och bestred detta.
        Hon hade ju inte godkänt något avtal.

        Kontentan – om en person anmäler en annan så kan ju inte den som bli anmäld vara betalningsansvarig.
        Så du kan kanske hävda att någon annan anmält dig på kul – men att du försöker bli av med eländet.
        Beror ju på vad du tidigare skrivit

        Lycka till.

        PS.
        Går det till tingsrätten så torde det bli en sk enkel förhandling. Där båda parter träffar en dommare som avgör
        Samt att varje part står sina EGNA KOSTNADER. Har haft två sådana ärenden i Tingsrätten när jag drev eget företag.
        Vann det ena – förlorade det andra – då jag inte kunde styrka med dokument om vad som överenskommits.

        Att Stayfriens lägger tid och resurser för att åka till ”din” Tingsrätt verkar långsökt (läs dyrt)
        Är det ”deras” Tingsrätt som gäller så måste du infinna dig där – annars sk ”tredskedom” = du förlorar
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredskodom

        Kommentar av Rolf | januari 9, 2012 | Svara

  18. Har just blivit påmind om att betala för min ”automatiska förnyelse”!!!!! Försökt mejla till –service@stayfriends.com– mejl går ej fram. Jag skrev redan15/1 2012, sen hittade jag hur man avbeställer när jag läste en av de här insändarna. Har nu avbeställt den 24/1- MEN, MEN en.l Stayfriends gick mitt abonnemang ut 23/1 så nu tackar dom för avbeställningen och säger att jag ska betala t.o.m.23/1 2013. Men om dom hotar mig på något sätt så kommer JAG att anmäla dom till KO. Tar gärna en strid med det här företaget!!!!!!! Hade dom skött det snyggt kunde det har blivit en stor tillgång. Nu bara förstör dom för sig själva och de seriösa företag som finns på webben. 25189076 är mitt medlemsnummer och jag är inte rädd för att skriva ut det här. Försök ni på Stayfriends bara att hota mig eller trakassera mig på något sätt, jag är jurist och vet vad man kan och inte kan.Och någon sitter och gör sig rik på det här, men vågar inte tala om vem han är eller hur man kan skriva dit.

    Kommentar av Tove Paulsson | januari 26, 2012 | Svara

  19. Någon stal min sida på StayFriends, jag kontaktade StayFriends för att få hjälp, massor av mail hit och dit, tills jag hotade med polisanmälan om dom inte tog bort mitt konto. Då lovades det att det skulle tas bort, jag väntar och hoppas…..
    Akta er för detta ställe, det verkar vara skolungdomar eller andra helt outbildade människor som försöker sköta det!!!

    Kommentar av Evy Rosendal | mars 18, 2012 | Svara

  20. Märkligt att det alltid är försent att säga upp sitt konto hos detta företag, Det handlar inte om 169kr/år vill helt enkelt inte vara med längre. Vill inte få i min mailbox förfrågningar från helt okända personer har dessutom väldigt lite kontakt med för länge sedan glömda klasskamrater. Jag vill helt enkelt stänga ner vilket verkar vara en omöjlighet. Gå inte med i detta företag! Det tar energi att ta sig ur!

    Kommentar av margit nilsson | oktober 18, 2012 | Svara

  21. Av misstag får jag mail från stayfriends

    Kommentar av lars-uno berg | januari 11, 2013 | Svara

  22. Nej tack Stay Friends ta bort mej helt från er sida.När ni skickar medelande om att jag ska gratulera min systers son Peter Sleman den 12 mars.Peter har inte haft någon kontakt med er över huvudtaget.Lägg av.Här skickar ni medelanden hela tiden om så jag inte glömt att gratulera folk jag inte känner.Det är så fruktansvärt dåligt.Christian Oskarsson hade skickat ett julkort till mej.Men jag kunde bara läsa det om jag blev guldmedlem.Inte ett dugg sanning i det.Ni på Stay friends medelade att min kusin sökte mej.Det var ju bara en bluff.Han har inte sökt mej på er sida.Lägg av med dessa dumma grejer.Nu börjar jag se det hår som borde vara något för polisen.

    Kommentar av Anita Larsson | mars 6, 2014 | Svara

    • Håller fullständigt med! Det borde inte vara lagligt att förfölja folk på det sättet.Utan att man bett om det!

      Kommentar av Ann-Marie Erfass | augusti 27, 2014 | Svara

  23. Har aldrig anmält mig som medlem! Tittade en gång efter en studiekamrat! Efter det har jag blivit förföljd av StayFreinds!

    Kommentar av Ann-Marie Erfass | augusti 21, 2014 | Svara

  24. Ja medsystrar och dito bröder har man ! En evighetsmaskin som någon tjänar pengar på (nere i Tyskland?) Detta måste gå att stoppa, mitt läge nu är att jag lyckats få min faktura ”pauserad” hos faktureringsföretaget
    Klarna – alltid något – tills vidare existerar inte några förfallodatum ej heller någon aktiverad ”kravkedja” – tills vidare – hur länge ? vet ej.
    Ska försöka med Daniel Brahneborgs guide till SÄG UPP knappen som ska vara gul till färgen en gång till också.
    Att detta ska få fortgå i Sverige 2014. Jag har anmält till Åsa Avdic på PLUS i SVT också. Hon lovar på sikt ta upp det. Det är många i kön där.

    Kommentar av Iris Peters | november 9, 2014 | Svara


Kommentera

