Basic personligt

Daniels personliga blogg

Allt är inte en dokumentär

Det lär inte vara första gången, men nu är några politiker i Australien sura på Pussycat Dolls. Den egentliga anledningen är nog att de är avundsjuka på att de inte är lika snygga, men det vågar de inte säga.

En av ledamöterna uttryckte sig så här:

”När jag stod på löpbandet undrade jag hur många unga män som ser den här videon eller andra liknande och får för sig att det är helt acceptabelt att visa upp kvinnokroppen på det här sättet.”

Jo, precis. Eller också kan resten av mänskligheten skilja på fantasi och verklighet. Jag har sett Die Hard, men jag tror inte att man får döda folk kors och tvärs ändå. Jag har sett shower med Joe Labero, men jag tror ändå inte att människor kan flyga. Nästan alla som har sett en porrfilm fattar att om ens flickvän skulle hitta en i sängen med en annan tjej, så är den naturliga reaktionen inte att göra dem sällskap i en trekant.

På SvD’s framsida står det att politikerna kritiserar deras klädval. Tja, det fanns ju inte så mycket där att kritisera, om man säger så.

För övrigt tycker jag att Girls Aloud är bättre.

Andra bloggar om: , , .

augusti 14, 2007 - Posted by | allmänt

13 kommentarer »

  1. Sicken galenskap…förmodligen är det inte gayigt nog för den där tomten som kanske bättre passar in på bohemian groove…….

    Kommentar av peter | augusti 14, 2007 | Svara

  2. Kommer du ihåg Daniel ett inlägg du skrev, det är ett tag sen, om hur förbannad du var på kristna som inte tog dig på allvar, utan t ex hänvisade till ålder.

    Gör du inte skyldig till samma fenomen, när du skriver som om det vore ett faktum: ”Den egentliga anledningen är nog att de är avundsjuka på att de inte är lika snygga, men det vågar de inte säga.” Hur vet du att de är avundsjuka?

    Om jag som lönnfet och ful 63-åring skulle våga mig på att kritiskt granska avvarter bland det det vackra innefolket, då kan vem som helst avfärda mig som en avvundsjuk gringubbe.

    Innehållet och budskapet i ditt inlägg krävde inte den föraktfulla inledningen.

    Kommentar av LeoH | augusti 14, 2007 | Svara

  3. Det är säkert möjligt att de tycker att just PCD är det hemskaste som har hänt sedan Elvis svängde på höfterna för mycket. Jag är bara extremt allergisk mot moralister som försöker förbjuda allting som inte är politiskt korrekt och så urvattnat och meningslöst att man kräks av leda.

    Visst generaliserar jag, men inte på grund av deras ålder (eftersom jag inte vet hur gamla de är), utan på grund av deras nymoralistiska ”förbjud allt som är mer upphetsande är virkning”-attityd.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | augusti 14, 2007 | Svara

  4. Haha. Sant. Riktig porr skall det ju vara.

    Kommentar av Henrik Sundholm | augusti 14, 2007 | Svara

  5. Hur kommer det sig att heterosexuella (ja, jag har fördomen att du är heterosexuell) vita män aldrig ser maktstrukturer?
    Hmm..kanske för att heterosexuella, vita män alltid får allt serverat på en tallrik typ och aldrig behöver bli dömda av majoriteten, just för att de är normen.

    Sexualiserandet av kvinnor (och inte män – på en sexualiserad man går typ 500 sexualiserade kvinnor)i media är en del av en maktstruktur. En sexig tjejs enda styrka är att hon kan få vilken man som helst i sängen. Det är att dumförklara kvinnor som kön. Att det bästa en kvinna kan bli är en utvikningsbrud. Eller en sexig och utmanande kvinna som det handlar om i det här fallet. I dokusåpan Pussycat Dolls räckte det inte att vara duktig på att sjunga och dansa – man skulle vara förförande och sexig också. Utmanande. Kvinnliga artister som inte är sexuellt utmanande blir inte kända.

    För män krävs det bara att de är bra. De behöver inte ens se bra ut.

    Och alla män som bara tänker på sex dumförklarar andra män – att bara tänka på sex är jävligt hjärndött.

    Män blir också drabbade av fördomarna. En man förväntas alltid vara kåt och redo för det ”motsatta könet”. På grund av grabbig sexjargong.

    Det är kanske dumt att försöka förklara det här för dig. Det bästa är om du själv någon gång kanske tänker igenom saker. Tänker lite längre än din nästipp.

    Skilnaden mellan fantasi och verklighet är inte så stor som du tycks tro. Alla strävar efter att göra fantasin verklighet. Och det lyckas typ. Tyvärr.

    Att t.ex. fantisera om att våldta någon eller leka våldtäktslekar är att glorifiera våldtäkter, fastän det bara är en fantasi. På så sätt får man våldtäkter att förknippas med något sexuellt och det är anledningen att så många våldtäkter finns.

    Kommentar av queerdiktatorn | augusti 14, 2007 | Svara

  6. diktatorn: Visst är det skönt att sitta på alla rätta svar och veta exakt vad folk förstår och inte, baserat på ett blogginlägg på ett par meningar? 🙂

    Dessutom föredrar jag definitivt en intelligent kvinna framför en snygg kvinna. Vad ska jag med en bimbo till? Det kanske är kul att titta på i en minut, men sedan då?

    Allt är inte förtryck, vare sig av kvinnor som har mindre kläder än en burka eller karatetränande muslimer.

    Din kommentar om våldtäkter var det dummaste jag har hört, sorry.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | augusti 14, 2007 | Svara

  7. Well..jag sitter inte på några svar, tyvärr. Jag ifrågasätter i alla fall.

    Precis, ”vad ska jag med en bimbo till?”. Hur kommer det sig att kvinnor som är bimbos framställs som sexobjekt när ingen egentligen respekterar dem?

    Nej, allt är inte MEDVETET förtryck, men vi lever i ett samhälle där vissa maktstrukturer FINNS och nästan alla lever efter dem och behandlar folk med omedvetet förtryck. Inte så lätt för dig att se eftersom du nog aldrig blivit förtyckt..eller?

    ”Din kommentar om våldtäkter var det dummaste jag har hört, sorry.” – Sorry, jag vill gärna veta varför du tycker så. Sorry.

    Kommentar av queerdiktatorn | augusti 14, 2007 | Svara

  8. Bimbos: De är sexobjekt för att många män trots allt tydligen vill ha sex med dem? Att på en viss instiktiv nivå vilja ha sex med en person med en kroppsform som enligt evolutionen har visat sig betyda god hälsa och förmåga att föda många och friska barn, är inget konstigt. Män är inte korkade i allmänhet för det, lika lite som kvinnor i allmänhet är korkade för att en del dras till män som är våldsamma både mot kvinnan själv och mot andra.

    Jag tänker inte diskutera huruvida jag har blivit förtryckt, det var inte det som det här handlade om.

    Våldtäkter: Framför allt för att de förekommer även i djurriket. Dessutom så är antalet våldtäkter i Japan ovanligt _lågt_, trots en mycket hög andel våldsporr av olika slag. Bloggelito brukar ha relevanta länkar i ämnet.

    Och allt det är tar oss enormt långt från ämnet, som snarast är folks rätt att visa lite ben och midja om de vill, och politiker som leker översittare och bestämmer huruvida andra människor kan skilja på fantasi och verklighet.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | augusti 14, 2007 | Svara

  9. instinkter kan spola ned sig. Jävla evolutionsnack som folk kommer med. ”Det här är naturligt för så gjorde man på stenåldern.” Om naturligt = bra så är jämställdhet dåligt. För jag har inte hört några bevis på att mannen och kvinnan är gjorda för att vara jämställda. Men vi lever i ett samhälle där jämställdhet är målet och då får vi gå bortom om det är naturligt eller inte. Man får använda sin HJÄRNA – inte sitt könsorgan.

    ”Våldtäkter: Framför allt för att de förekommer även i djurriket.” – WOT? skulle det göra saken bättre? Hur lågt är antalet våldtäkter i Japan? Jämfört med vad? Med resten av världen? Lågt om man mäter per invånare? Spelar roll om ens instinkter säger att våldtäkter är hett – lagen säger att det är fel. Vi får leva därefter. Jag lever gladerligen därefter.

    Självklart ska folk inte behöva skyla hela sig själva, men varför ska alltid lättklädda tjejer bli förknippade med sex när inte lättklädda män blir det? Jag som biologisk kvinna blir ofta behandlad som en viss typ av människa för att folk ser mig som en kvinna. Det suger. Det skulle suga att bli behandlad som en man för att jag var man också, men inte lika illa för män har många fördelar pga sitt tillskrivna kön.

    Kommentar av queerdiktatorn | augusti 14, 2007 | Svara

  10. Jag sa aldrig att man skulle följa sina instinker, jag förklarade bara var de kom från. Instinkter är annars bra, så länge man låter överjaget kontrollera vad som blir verklighet.

    Ja, antalet våldtäkter i Japan är längre än i resten av världen. Självklart räknat per invånare, allt annat är ju meningslöst. Alltså leder inte fantasier om våldtäkt till riktiga sådana, och alltså hade du fel där.

    Lättklädda _snygga och vältränade_ personer förknippas med sex oavsett om de är män eller kvinnor. Jag tycker själv att det suger att bli ansedd som det mest osexiga i hela världen bara för att jag inte är helt blåst:

    https://basic70.wordpress.com/2007/08/01/intelligens-och-sex/

    Kommentar av Daniel Brahneborg | augusti 14, 2007 | Svara

  11. Haha – alla tror väl att de låter överjaget bestämma!

    Jag påstod inte att fantasier om våldtäkter ledde till våldtäkter utan att det bidrar till en fruktansvärd bild av våldtäkter som något sexuellt upphetsande.

    En man kan gå utan tröja utan att någon reagerar, men så fort en kvinna gör det så blir hon ett par vandrande bröst som självklart ses som något sexuellt.

    Jag gillade inlägget om intelligens och sex. Testosteron och hormoner bidrar ju verkligen till att folk fördummas. Och det är de minst intelligenta som skaffar mest barn. Därför blir jag arg när världen styrs av SEX.

    Och Pussycat Dolls bidrar till att världen styrs av sex.

    Kommentar av queerdiktatorn | augusti 14, 2007 | Svara

  12. Btw. anledningen att Japan har låg våldtäktskvot kan ju ha med deras kultur att göra. Japansk kultur går ut på att inte visa känslor, inte sticka ut från mängden… Anledningen att det finns så mycket ”konstig porr” i Japan är för att all porr censureras/blurras (man får alltså inte se könsorganen) och då gäller det att vara extrem på andra sätt. Dessutom är mycket japanska filmer/artister/porrfilmer urflippade som kontrast mot det strikta samhället.

    Kommentar av queerdiktatorn | augusti 14, 2007 | Svara

  13. Och jag måste fråga…vad fasiken är Pussydoll?

    Kommentar av ullis1969 | augusti 16, 2007 | Svara


Kommentera

