Basic personligt

Daniels personliga blogg

Stolt?

Nu i Pride-tider så pratas mycket om stolthet. Folk är stolta över att de är homosexuella, att de har en viss hudfärg, födda i ett visst land, och allt vad det är.

Är det bara jag som inte riktigt fattar varför?

Jag förstår att man kan vara stolt över någonting man har gjort, som att ta sig igenom en tuff högskoleutbildning, bygga något stort och komplicerat, eller något annat som inte bara kräver talang utan även envishet, målmedvetenhet och självdisciplin. Alltid med hänsyn till ens egna förutsättningar, naturligtvis.

Men vad är poängen med att vara stolt över en viss sexuell läggning? Det är ju en medfödd egenskap som man inte kan påverka åt något håll. Självklart ska man inte varken skämmas eller straffas för den, men därifrån till att vara stolt är ganska långt.

Var är det jag har missat?

Andra bloggar om: , , .

juli 31, 2007 - Posted by | allmänt

6 kommentarer »

  1. Man kan vara stolt över att man inte skäms för eller döljer det. 😛

    Kommentar av Anders | augusti 1, 2007 | Svara

  2. preciiis 🙂

    Dessutom blir det ju så fel på nåt sätt. För jag ”får” ju inte vara stolt över att vara straight och vit.

    Kommentar av Linda Culibrk | augusti 1, 2007 | Svara

  3. Jag funderar annars på att vara stolt över att jag är 1.69 lång. Det tog nästan 15 år innan jag lyckades med det, så det måste väl vara en bedrift?

    Kommentar av Daniel Brahneborg | augusti 1, 2007 | Svara

  4. Jag är oerhört stolt över mina två ben. Det krävdes år innan jag insåg att jag hade ben som man kunde använda till att gå med.

    Nu bär jag mina ben med stolthet.

    *eller är det benen som bär mig?*

    Kommentar av Ister | augusti 1, 2007 | Svara

  5. Jag kan hålla med om att ”stolt” kanske inte är HELT rätt ord, men jag tror det handlar om att återta vad andra försöker ta ifrån en. Om någon missaktas för sin läggning (eller längd) är det ett hot mot individens stolthet inför sig själv och gentemot andra.

    Kommentar av Fred | augusti 1, 2007 | Svara

  6. Anders: Även om det känns lite långsökt är det nog det som menas. Du är en klok bror.

    Fred: Ja, din finlandsfärjehistoria är ju ett typiskt exempel på när det blir konstigt.

    Kommentar av Daniel Brahneborg | augusti 1, 2007 | Svara


Kommentera

