Basic personligt

Daniels personliga blogg

Installerar Ubuntu

Min gamla IDE-disk börjar må dåligt, så jag kopierade över allting till en ny SATA-disk. Det blev däremot för komplicerat att få den lilla Linuxen att boota ordentligt därifrån, så jag beslöt mig för att installera en färsk Ubuntu istället.

Jag vet att folk har sagt det förut, men jag vore glad om alla som tycker att Windows är så lätt att installera tar och ställer sig i ett hörn och skäms en stund, och sedan tittar på hur det egentligen ska göras.

Först får man en meny där man dels kan verifiera att CD’n är ok, men också göra ett rejält test av datorns minne, plus lite annat. Man går vidare, varvid man direkt hamnar i grafikkortets högsta upplösning (1600×1200 i mitt fall). Där finns ett skrivbord, med en liten meny högst upp där man kan starta Firefox, OpenOffice, Gimp (Photoshop, typ), ett dussin spel, och en massa annat. Ja just, och en ”installera”-knapp, som startar själva installationen. Den hittade mitt existerande konto på gamla hårddisken, så inställningarna för Firefox plockades över automatiskt. Lite val av tidszon och sånt, och sedan började den kopiera.

Under tiden kunde jag starta Firefox och kolla min mail, blogga lite, och allmänt använda dator ungefär som vanligt. Inklusive svenska tecken, bevisligen.

Jaha, nu är den tydligen klar. Antalet ombootningar? Inte en enda. Däremot måste jag ju boota om för att starta den nya installationen. Det hela tog kanske 20 minuter. Smidigt är ju bara förnamnet.

Självklart fungerar dessutom CD’n som Live-CD, så att man ju kan testa Linux på sin maskin utan att behöva installera ett enda dugg. Praktiskt för att se att allting fungerar.

Det märks att jag gillar Linux, va?

Andra bloggar om .

juli 20, 2007 - Posted by | teknik

3 kommentarer »

  1. jag lurar på att köra Linux snart, Vista är ett OS som jag icke nånsin kommer att köra, så när dom slutar uppdatera XP (ganska patetiskt att det finns typ 100 ”security patches” att ladda hem EFTER SP2, antingen så är det kasst proggat med mening så att man är bunden vid microshite ELLER så är det SÅ enkelt att det är kasst proggat för att bill gates lakejer suger….
    Hur eller hur, ramlade över denna blogg ”by chance” och jag ska fortsätta att läa den 🙂
    respekt
    Danne

    Kommentar av Danne | juli 27, 2007 | Svara

  2. Det roliga är ju att skillnaden mellan olika windows-versioner nästan är större än mellan XP och en modern Linux-distribution (som Ubuntu).

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juli 27, 2007 | Svara

  3. Ubuntu är den Linux version somjag funderar mest på att starta min Linux karriär med

    Kommentar av Danne | juli 27, 2007 | Svara


Kommentera

