Basic personligt

Daniels personliga blogg

Varför vill ingen bli ingenjör längre?

Det är mycket som jag inte förstår. Nu senast är det ett visst IQ-test som bara gör mig förvirrad, trots att jag får högre poäng än en viss annan bloggare som jag inte ens orkar nämna vid namn.

Varenda människa sitter och löser sudoku så fort de får en ledig stund. Hela bloggvärlden har kastat sig över det här IQ-testet, och det är ganska många som har klickat sig vidare till Foritensum (men snälla, maila inte sönder stackars Andreas om ni inte förstår hur det fungerar). Att stimulera sin hjärna och lösa problem som både kräver koncentration och att tänka i flera steg är tydligen hur populärt som helst. Det är bra, det är det som är grunden till både Ericsson och ett helt gäng andra svenska företag.

Ändå är ansökningarna till KTH och andra vetenskapliga skolor sorgligt lågt. Alla springer bara omkring och tycker att största drömmen i livet är att bli programledare i TV och leda ”gissa ordet”-program på nivån ”vilket bakverk? ‘prcinesstråta'” eller att visa upp sina silikonbröst i Slitz, samtidigt som de glatt ser på science fiction både på TV och på bio.

Förstår ni inte att det som vi tekniker/ingenjörer/programmerare gör på dagarna, är att använda precis den del av hjärnan som behövs för sudoku och IQ-tester? Det är bara det att vi gör det hela dagarna, hela tiden med nya problem av nya typer att ta hand om, och får dessutom bra betalt för det.

Mentalt ansträngande? Ja, självklart. Att komma hem på kvällen och vara trött på gränsen till koma, och veta att det är för att man har hjälpt en kund att göra dennes arbetsdag lite smidigare, i vissa fall skapat någonting som är basen för massor med människors försörjning runt hela världen, eller kanske skapat någonting som mest känns som något konstigt från en tecknad serie, är enormt tillfredsställande. Själv skulle jag aldrig kunna jobba med någonting annat. Att man dessutom håller borta senilitet och annat är en extra bonus.

Så varför lockar det inte? Är vi så dåliga på att förklara hur sjukt kul vi har?

Andra bloggar om: , , .

juli 11, 2007 - Posted by | problemlösning

7 kommentarer »

  1. Ja, eftersom du kan det här reklam får du skapa en reklam som lockar!

    Själv är jag extremt dålig på just sånt. Får alltid jättelåga ressultat, och soduku har jag aldrig lyckats lösa.

    Dock vill jag inte bli programledare i Gissa ordet. Och jag håller mig både från silikon och klackar.

    Kommentar av Linda Culibrk | juli 11, 2007 | Svara

  2. JAG kan reklam? Jag som inte förstår en enda av de reklamfilmer som visas numera? 🙂

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juli 11, 2007 | Svara

  3. Min främsta tanke under IQ-testet var, fan, det här blir ingen intelligenskvot av – det är nörderikvoten som mäts här…

    Och hur många vill vara nörd?

    Kommentar av Malte | juli 11, 2007 | Svara

  4. Malte: *räcker upp handen*
    Jag! Jag! Jag!

    Kommentar av Daniel Brahneborg | juli 11, 2007 | Svara

  5. Malte….jag älskar min nörd. Vad är det för fel att vara nörd? Då måste jag också räkna mig som nörd eftersom jag ska gå på KTH. KÄnner mig inte som en nörd. *känner efter ordentligt*

    Kommentar av ullis1969 | juli 12, 2007 | Svara

  6. Malte: *viftar* jag med! 🙂

    Jag har gjort samma iakttagelse (folk gillar sudoku/IQ-test) när det gäller vetenskap också. Folk gillar att förstå hur något fungerar – nåt jag skulle betrakta som ett riktigt ingenjörsdrag. Egentligen.

    Jag tror inte folk fattar hur kul det är att vara ingenjör, helt enkelt (eller forskare för den delen). Det är förstås problematiskt, både för oss ingenjörer och för dem.

    Mamma har sagt i några år nu att hon har insett – efter att jag började plugga teknisk fysik – att hon såklart skulle ha blivit ingenjör istället 🙂

    Ullis: KTH har numer lagt ner kravet på nördlicens för nyantagna studenter 😉

    Det vill säga: nej, man måste inte vara eller bli nörd – det finns verkligen folk av alla sorter där. Du kommer få det jättekul (av min egen erfarenhet att döma).

    Kommentar av Malin Sandström | juli 12, 2007 | Svara

  7. Varfor vill man komma hemma trott till gransen till koma och fa daligt betalt. Battre att vara programledare, komma hem utvilad och fa en massa pengar som man kan gora nagot kul for pa sin fritid.

    Kommentar av Michael K | april 11, 2009 | Svara


Kommentera

